Personal: De weg terug naar Ashtanga Yoga

Yogahouding parsvottanasana

Het is nu 4 jaar geleden sinds ik mijn docentenopleiding Ashtanga afrondde. In 2017 studeerde ik af. Ik kan haast zelf niet geloven dat het zo lang geleden is. Sinds die tijd heb ik een paar keer lesgegeven, heb ik een paar keer thuis mijn practice opgepakt, maar meer nog dan dat, heb ik niets gedaan met Ashtanga. Echt. Niets.

Ik geef het niet graag toe

Maar het klikte niet tussen mij en yoga. Ik gaf en geef nog steeds les, maar trok steeds meer naar Yin yoga toe. Ashtanga stond op de plank en had even geen ruimte voor practice elke dag. Of elke week. Of zelfs elke maand. En dat werd een jaar. Want in 2020 was alles ineens anders. De wereld veranderde, het leven veranderde, yoga veranderde en ik vergat Ashtanga yoga compleet. De liefde uitgeblust en de passie vergeten.

Weer terug in het zadel

Ondertussen was ik in 2018 gaan hardlopen. En begonnen met gewichttraining. En beide vond ik heerlijk. Yoga stond op een achterbrandertje, maar was nog wel in mijn leven. Ik probeerde er een plekje voor te houden, omdat het mijn lesgeven ten goede komt. Maar er trok meer aan me, ik startte nieuwe dingen. Letterlijk in het zadel, ik begon met paardrijden, mijn bedrijf liep goed, mijn schrijversopleiding vroeg tijd. De kinderen zaten twee keer thuis, werken veranderde. Mijn werk-privé balans was ver te zoeken en ik kwam terecht in een intensief therapie programma. Geen ruimte dus om even lekker mijn mat uit te rollen.

En ja juist dan moet je je mat extra vaak uitrollen.

Maar ik deed het niet. Het gebeurde gewoon niet. Ik pakte meditatie op en liet het weer vallen. Ik deed halve Yin sessies en gaf het op. Ik deed het niet.

Pas toen de rust terugkwam

Kwam de yoga terug. Geheel onverwacht, op vakantie in Frankrijk, bedacht ik me dat het fijn zou zijn om weer eens Ashtanga practice te doen. Kon ik het nog? Zou het nog gaan? Weet ik alles nog wat ik geleerd heb? Ik rolde mijn mat uit en liet de gewichten die ik mee had liggen. Ik wilde ze niet gebruiken, ik had zin om te rekken. Te stretchen. Mezelf uit te dagen. Dus het gebeurde. Een zonnegroet om te beginnen, erin te komen. Zonnegroet B (waar ik altijd een hekel aan gehad heb) en alles kwam weer terug. De volgorde, de ademhaling, de drishtis, de hele Tristana methode waarop Ashtanga practice gestoeld is. En laten we vergeten dat ik Ardha Baddha Padma Uttanasana vóór Utthita Pada Padangusthasana deed. Niemand keek, dus niemand weet het 😉

Nieuwe inzichten in de effecten van Ashtanga Yoga

Omdat ik al sinds 2015 bezig ben met Ashtanga Yoga, was ik blind geworden voor de effecten van Ashtanga op je energie, gezondheid, lichaam en geest. Maar na er een jaar uit te zijn geweest, voel ik ineens de volle impact van de practice op mijn leven. WAUW!

Hoezo was ik vergeten hoe dit voelt? Ik voel me kalmer, rustiger, stabieler. Mijn lichaam voelt soepel en sterk, ik kom niet meer stijf uit bed en mijn armen vallen minder snel in slaap. En daarbovenop, het allerbelangrijkste, wat met stip op nummer 1 staat, is de energie die ik voel. De enorme bal energie die ik voel in mijn lijf, die normaal nog wel eens ver te zoeken is. Ik kom vooruit, ik sta aan, ik zit niet achter een sluier van brainfog. En wat heb ik veel last gehad van hersenmist tijdens de lockdowns. Alsof ik niet meer kon nadenken. Is het aanwijsbaar dat dit Ashtanta is? Niet 100%. Kan ik voelen dat dit vanwege Ashtanga is? 100 procent!

Helemaal terug bij Ashtanga

Dus ben ik nu weer helemaal terug naar mijn wortels? Half/half. Waar ik vroeger heel streng was voor mezelf en elke dag op de mat moest staan, ben ik nu heel chill. Ik heb yoga toegevoegd aan mijn repetoire van beweging. Ja ik ben weer terug, ja ik voel de liefde voor deze yogavorm weer, maar niet meer zo rigide als vroeger. Zes dagen per week voor zonsopgang op om te practicen? Nee, dat niet meer. Maar wekelijks op de mat voor een primary series? Zeker weten!

En ik kan je vertellen, dat voelt goed!!

 

 

Facebooktwitterpinterest

Positive Me. Over yoga, good food, body en mind. For a positive You!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
5 × 9 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X