Toen ik zag dat Asana een projectmanagement tool was, was mijn reactie: Not cool. Asana is een yogahouding. Het is Sanskriet. Het is heilig. Het betekent HOUDING! Niet projectmanagement. Hoe stom dat die naam zo is gebruikt.

Ook was ik destijds van mening dat een projectmanagementtool niet nodig was en noemde ik mijn business ‘een bedrijfje’. Fast forward naar een paar jaar verder: inmiddels heb ik Asana al een jaar of twee en ben ik ervan gaan houden.
Ja, zelfs van de naam.

Waarom Asana

Waarom heb ik destijds gekozen voor Asana? Omdat ze integratie hebben met mijn tijdsmanagement tool, omdat ik geen idee had waar ik anders alles van m’n bedrijf in moest stoppen en omdat ik ‘had gehoord dat dat handig was’. Verder dan die redenen kwam ik niet. Dus werd het tijd voor een vergelijkend warenonderzoek!

Trello

Ik heb een poging gedaan om met Trello uit de voeten te kunnen. Het ding met Trello is, je kunt er veel mee. Ja. Dat wel. En dat maakt het ook niet echt handig in termen van intuïtief.
Trello is niet handig ivm grote boards. Het is vooral veel, je kunt veel, veel acties, maar dat maakt het niet overzichtelijk. Voor mij was Trello te log en groot.

Andere apps?

Toen ik van Trello afstapte, kwam ik terecht bij 101 andere apps, monday, slack, etc…) Er lijken meer van deze apps uit de grond te schieten dan paddenstoelen. Prima natuurlijk, maar hoe kies je dan?
Ik houd ervan om op aanraden van anderen te werken. Dus toen een business vriendin zei dat Asana voor haar de nummer 1 app was, besloot ik die te kiezen.

Asana, asanee

En dat vond ik zelf de eerste tijd een heel dom idee. Want ik deed niets met Asana, ik vond het niet handig, niet overzichtelijk en niet de juiste functionaliteiten hebben die ik zocht. Ik sloot af en keek een half jaar niet meer naar m’n account.

Enter, nieuwe opdrachten

Met nieuwe opdrachten in m’n bedrijf en veel om aan te denken, kreeg ik weer behoefte aan overzicht en een manier om dingen uit mijn hoofd te bundelen. Een soort to-do meets notities. Iets als Evernote maar dan makkelijker. Na het googelen van die woorden, kwam Asana weer omhoog; dat had ik al, kon ik dat proberen?

Makkelijker

Ik besloot het nogmaals te proberen met Asana, maar dan anders. Makkelijker. Niet rigide alles proberen in te voeren en te categoriseren, maar gewoon van me afschrijven. Als notitieplakkertjes. En dan op naam van de opdrachtgever zodat de plakkertjes makkelijk te sorteren waren.
Een to-do, een blog of een belangrijke email, alles zette ik erin. Dat bleek een gouden greep. Ineens had ik een plek die alles kon syncen. Een blog typen op mijn telefoon, afmaken op de iPad en dan online zetten op m’n laptop, allemaal via het superlichte en snelle Asana. Ik was ‘hooked’, vooral met mijn iPad met toetsenbord erbij. Perfect.

Vision board, memo board, to-do board, asana board

Nu gebruik ik Asana dus als een ‘alles’ bord. Alles wat ik moet bewaren, syncen, wil onthouden of nodig heb, staat erin. Ik werk samen met anderen in Asana om alles bij elkaar te houden, te communiceren en taken te delen. We houden projecten bij, hebben een sync met Everhour om uren bij te houden op task niveau én ik raak geen blogs meer kwijt, want wat ik schrijf op de iPad, kan ik posten met de laptop.

En zo gebruik ik Asana dus, als een soort notebook-archiefkast-agenda-tool. Top!

Wil je meer weten over min gebruik van Asana? Laat het hieronder weten, dan maak ik er een YouTube video over!

Facebooktwitterpinterest