Back to home
in Body & Mind

Stress? Vier tips om ermee om te gaan!

  • 20 januari 2020
  • By Positive Me
  • 0 Comments
Stress? Vier tips om ermee om te gaan!
Blue monday vandaag? Dat is zo verholpen met de nieuwe lijn van Kneipp die gaat over ‘goodbye stress, hello positive energy!’

Wat doet stress?

Stress zorgt voor het actief zijn van het sympathische deel van ons zenuwstelsel. Makkelijk gezegd betekent het dat stress je de hele tijd in een ‘vecht/vlucht/vries’ modus zet. Voor je lichaam is dat niet houdbaar. Stress oor even kan heel handig zijn, nodig zelf. Maar bij langdurige blootstelling aan stress kun je je lijf beschadigen.

Hormonen

De grootste boosdoeners zijn hormonen, waaronder adrenaline, die ervoor zorgen dat je lichaam klaar is voor de strijd. Stress zorgt onder andere voor een snellere hartslag, vlugge en oppervlakkige ademhaling en een opperste staat van alertheid. Dat kan handig zijn in situaties waarin prestatie van je gevraagd wordt. Of als je die ene presentatie moet nailen.

Ontspannen

Een beetje stress kan dus geen kwaad. Maar zoals met alles, heb je balans nodig. Dus na een hectische dag, is ontspanning van belang. Welke manieren heb jij om te ontspannen? Het is handig voor jezelf om een lijstje te hebben met dingen die kunt doen om tot rust te komen en je stresshormonen kunt laten zakken.

Ideeën

Het idee van dit artikel kreeg ik toen ik van Kneipp een heerlijk verwenpakket binnen kreeg. Hun nieuwe lijn voor ‘goodbye stress, hello positive energy!’ zal je helpen om tot rust te komen! Met een handig lijstje van dingen die kunt doen om tot rust te komen. De dingen die op jouw lijstje kunnen staan zijn bijvoorbeeld:

1. Een lekkere warme douche

Daarvoor neem je dus die lekkere douchegel van Kneipp. Met een heerlijke prikkelende geur en een zacht schuim. Daarvan kun je zeker tot rust komen. Een douche kan je letterlijk helpen om alles van je af te laten glijden. Probeer dit:
  • Zet je voeten ferm en plat op de grond (of in je douchebak)
  • Zorg ervoor dat het water over je achterhoofd en de zijkant van je hoofd stroomt
  • Sluit je ogen
  • Voel de bal van je voet, je hiel en wiebel licht heen en weer, met steeds kleinere bewegingen tot je stilstaat
  • Adem nu diep in, je schouders op, draai ze naar achteren en laat ze op de uitademing weer zakken
  • Strek je kruin van je af en voel het water er bewust op vallen
  • Stel je nu voor dat het water dat vanaf je kruin langs je lichaam loopt alle spanning en stress meeneemt
  • Volg het gespannen water helemaal tot al je stress in het afvoerputje in gelopen
  • Herhaal zo vaak als je wilt
  • Open je ogen en spoel met je handen je armen en benen af, wrijf naar beneden, weg van je hart om ook de laatste restjes spanning mee te nemen

Een heerlijke manier om onder de douche je spanningen te verliezen.

2. Haal een paar keer diep adem

Wees je overdag bewust van je houding en je adem. Zit je met je schouders opgetrokken en je adem hoog in je borst? Probeer dan heel bewust je schouders te laten zakken (draai ze naar achteren zodat het schouderblad terugvalt waar het hoort, tussen drie spieren in) en diep te ademen. Al neem je maar drie ademhalingen, vaak is dat al genoeg om je weer helemaal rustig te voelen.

3. Beweging is de beste stresskiller

Voel je je even down? Bewegen zorgt ervoor dat fijne hormonen vrijkomen waardoor je je weer goed en vrolijk voelt. Het is dus een goed idee om te gaan bewegen als je stress helpt, juist als je daar geen tijd voor hebt!

4. Drink een kop thee

Maar dan wel alleen thee (en ook die heb je in de goodbye stress lijn van Kneipp). Dus geen iPhone, geen computer, zelfs geen magazine. Alleen jij en je kopje thee. Hoe?
  • Ga zitten en neem je thee in je hand (laat het alvast wat afkoelen)
  • Probeer de focus van je ogen zacht te maken, kijk naar niets in het bijzonder
  • Adem in en voel je borst zich uitzetten, houd je adem een tel vast
  • Adem uit waarbij je de adem door je keel naar buiten duwt terwijl je mond gesloten is (Ujjayi ademhaling)
  • Breng de theekop naar je lippen en voel eerst de warmte tegen je lippen en je neus (nog steeds je blik zacht en ongefocust)
  • Sluit je ogen en neem een slok
  • Hou de thee even in je mond; kun je ontwaren welke smaken er in deze thee zitten?
  • Slik rustig door en adem nog een paar keer door voor je volgende slok neemt

Heb jij andere tips om met stress om te gaan? Laat ze achter in de comments!
Je kunt de producten van Kneipp kopen in de webshop via www.kneipp.nl!
*persproducten geschonken door Kneipp, dit artikel was niet verplicht en is niet betaald.
Facebooktwittergoogle_pluspinterest
By Positive Me, 20 januari 2020 Positive Me. Over yoga, good food, body en mind. For a positive You!
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
20 − 17 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit the shop!
Subscribe to Me
About Me
Welkom op Positive Me! Een blog om je eraan te herinneren dat het leven mooi is! Yoga, positive mindset en gezond eten hebben mij geholpen bij het bouwen van mijn droomleven. Van het vallen in depressie na depressie naar een vrij en vol leven, dat heeft mijn zoektocht me gebracht. Met deze blog hoop ik je te kunnen helpen en inspireren om hetzelfde te doen! Of je nou wilt afvallen, beter in je vel wilt zitten of succesvol wilt worden, hier vind je alles wat je nodig hebt; artikelen, video's, recepten, work-out tips, mindfulness en veel persoonlijke verhalen. Om de beste versie van jezelf te worden. For a Positive YOU! Voor informatie over yogalessen die ik geef of workshops die ik verzorg kun je kijken op www.positiveyoga.nl. Vergeet niet te abonneren op Youtube, like op Facebook of een follow Instagram, daarmee support je mij om nog meer mooie content te maken!
Follow Me
Watch Me – Welcome To Positive Me
Positive Instagram
Watch Me – How I Do My Cheeks
BlogSociety
Watch Me – My hairless living secret exposed
Positive Instagram

@