Back to home
in Body & Mind

Wat Iedere Vrouw Moet Weten – De Fasen Van Je Menstruatie

  • 13 september 2018
  • By Positive Me
  • 0 Comments
Wat Iedere Vrouw Moet Weten – De Fasen Van Je Menstruatie

Eigenlijk weten we het allemaal wel; onze menstruatie heeft invloed op ons hele leven. Niet alleen omdat je in die periode weer eens moet slepen met tampons en maandverband. Natuurlijk ook omdat we onvermijdelijk weer enorm veel chocola craven en last krijgen van PMS (of tenminste, de mensen om ons heen hebben daar vooral last van). Maar wist je dat PMS niet de enige fase van je menstruatie is? In totaal zijn er vier fases die hele verschillende kenmerken hebben. Welke dat zijn lees je hieronder (geen zin om te lezen? Dan bekijk je de video aan het eind van deze post gewoon! Vergeet niet te abonneren!)

Folliculaire fase 7-10 dagen

Hormonaal

Je lichaam bereidt zich voor op het ontvangen van een ei. Hormonen zijn nu op een laag punt en beginnen langzaam te verhogen in concentratie. Follikel stimulerend hormoon (FSH) helpt de eitjes te groeien. Alle hormonen (ook oestrogeen, progesteron en testosteron) werken samen om het lichaam voor te bereiden, het aantrekkelijker te maken voor een potentiële partner en bijvoorbeeld het baarmoederslijmvlies te verdikken.

Lichamelijk

Dit is de fase van je menstruatie waarin je de meeste energie hebt. Lichamelijk ben je sterk, fit en kun je de wereld aan. Dit is het moment om zware sportieve workouts te doen, je cardio en spieren te trainen en lekker deel te nemen aan die actieve klassen waarbij je badend in het zweet naar buiten komt. Zelfs dan heb je nog genoeg energie over om uren in de kroeg te hangen en tot laat de bloemen buiten te zetten.

Geestelijk

Je bent nu helemaal open en creatief. Klaar om nieuwe inzichten en inspiratie te ontvangen, dit is de periode van beginnen en opzetten. Plan grote klussen waar je veel energie voor nodig hebt nu je nog alle energie hebt om dit te doen. Wil je iets nieuws opzetten of wacht je op die goede ideeën? Je tijd om te beginnen en te brainstormen is nu.

Ovulatie fase 3-5 dagen

Hormonaal

Je FSH blijft stijgen en ook het luteïniserend hormoon (LH) stijgt waardoor je eierstokken worden gestimuleerd om een ei los te laten. Je oestrogeen en progesteron blijven stijgen en ook testosteron stijgt nu. Waarom? Zodat je meer zin hebt om te vrijgen en daardoor meer kans is op een zwangerschap.

Lichamelijk

Je hebt in deze fase nog steeds energie, die ga lekker door met al je workouts en je sportroutine. Vooral groepslessen zijn nu fijn omdat je de behoefte hebt/gaat krijgen aan contact en samen zijn. Soms voel je de eisprong heel bewust en ook het zakken van je energieniveau wat daarmee gepaard gaat. Dan is het een mooi moment om rustiger te gaan doen met calestenetics of Pilates bijvoorbeeld.

Geestelijk

In deze fase ga je merken dat je behoefte hebt aan contact met anderen. De centra voor communicatie in je brein staan vol open en je bent nu op je best als het gaat om praten, overleggen, discussiëren of onderhandelen. Plan dus ook belangrijke sociale gebeurtenissen in deze fase, ook die salarisonderhandeling! Belangrijke gesprekken voeren maar ook liefdevol contact met anderen heb je nu nodig.

Luteale fase 10-14 dagen

Hormonaal

Oestrogeen, progesteron en testosteron bereiken hun hoogste concentraties in deze periode en zakken vlak voor je menstruele fase. Je lichaam wacht op het bevruchte ei en hierom houden je hormonen alle voorbereiding die ze hebben getroffen in stand. Oestrogeen houdt je baarmoederslijmvlies dik, progesteron houdt deze op z’n plek. Alles om de bevruchte eicel te accommoderen.

Lichamelijk

Ken je die periode waarin je je dikkig en futloos voelt? Juist, dat is dus deze periode. Omdat je lichaam bezig is met de ontvangst van de bevruchte eicel, heb je weinig energie over voor andere dingen. Nu is dus de tijd om het rustiger aan te gaan doen. Pilates, calestenetics of vinyasa en hatha yoga zijn goede opties.

Geestelijk

Zeker in het begin van deze fase ben je nog scherp en kun je hard doorwerken. Check je projectvoortgang van je creatieve projecten uit de folliculaire fase. Dit is ook de tijd van het opruimen en schoonmaken, dus die mailbox leeg je nu. En als je iets op je hart hebt, uit het nu, praat erover, maak leeg en schoon schip. Je staat in contact met jezelf en anderen en bent gevoelig. Get it off your chest girl! En als je wat prikkelbaar bent in de fase? Dat komt door je gevoeligheid en dat mag je lekker omarmen, it’s a part of you.

Menstruatie fase 5-7 dagen

Hormonaal

De productie van progesteron daalt en je lichaam krijgt een signaal om het slijmvlies in je baarmoeder los te laten. Je oestrogeen stijgt en daalt dan om je lichaam klaar te maken voor een nieuwe ronde van deze geweldige cyclus.

Lichamelijk

In deze periode krijg je je bloedingen, die vaak het heftigst zijn rond de tweede en derde dag van je menstruatie. Je kunt krampen krijgen in je onderbuik en rond je baarmoeder. Pijn kan uitstralen naar je benen en borst. Ook zijn je borsten en tepels nu gevoeliger. Je pijntolerantie neemt af en je kunt je futloos en slap voelen. Beweeg dus niet te heftig in deze periode en pas je aan aan hoe je lichaam zich voelt. 20 minuten stevig wandelen is ook een workout, dus neem je pauzes wanneer je deze nodig hebt.

Geestelijk

Je bent nu helemaal in tune met jezelf. Dit is het moment waarop je in contact staat met je intuïtie en heldere keuzes kunt maken die gebaseerd zijn op je gevoel. Je kunt contact maken met je hart en gemakkelijk naar binnen keren. Maak niet te veel sociale afspraken in deze tijd en geef jezelf de rust en ruimte om je volledige cyclus lekker af te sluiten en op weg te gaan naar een nieuwe.

Liever horen wat er in je lichaam gebeurt? Onderstaand filmpje (ENG) geeft je uitgebreide uitleg!

Volg jij je cyclus al?

Handige apps:
Flo
MyFLO
The flow

Een ladycup kun je hier kopen.

Facebooktwittergoogle_pluspinterest
By Positive Me, 13 september 2018 Positive Me. Over yoga, good food, body en mind. For a positive You!
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
8 + 27 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit the shop!
Subscribe to Me
About Me
Welkom op Positive Me! Een blog om je eraan te herinneren dat het leven mooi is! Yoga, positive mindset en gezond eten hebben mij geholpen bij het bouwen van mijn droomleven. Van het vallen in depressie na depressie naar een vrij en vol leven, dat heeft mijn zoektocht me gebracht. Met deze blog hoop ik je te kunnen helpen en inspireren om hetzelfde te doen! Of je nou wilt afvallen, beter in je vel wilt zitten of succesvol wilt worden, hier vind je alles wat je nodig hebt; artikelen, video's, recepten, work-out tips, mindfulness en veel persoonlijke verhalen. Om de beste versie van jezelf te worden. For a Positive YOU! Voor informatie over yogalessen die ik geef of workshops die ik verzorg kun je kijken op www.positiveyoga.nl. Vergeet niet te abonneren op Youtube, like op Facebook of een follow Instagram, daarmee support je mij om nog meer mooie content te maken!
Follow Me
Watch Me – Making Vegan Salted Caramel Pie
Positive Instagram
Watch Me – How I Do My Cheeks
BlogSociety
Watch Me – My hairless living secret exposed
Positive Instagram

@