Back to home
in Body & Mind, Yoga

Is jouw houding de oorzaak van een buikje?

  • 31 juli 2018
  • By Positive Me
  • 0 Comments
Is jouw houding de oorzaak van een buikje?

Een obsessie met onze buik, veel van ons hebben er last van. Een mooie strakke buik zonder rollen en vetjes lijkt een ultiem schoonheidsideaal en velen van ons wijden uren aan crunches en bicycle crunches aan het kweken van mooie strakke buikspieren. Ik ben niet anders, geobsedeerd door mijn buik en hoe deze eruit ziet in ultrastrakke ‘bodycon’ jurken (dat is dus zo’n jurk die je hele lichaam heel strak omsluit in een strakke stof die niets te raden overlaat). En hoewel ik op dit moment een strakke buik heb en zelfs een sixpack op goede dagen, ziet het er soms uit alsof ik 8 weken zwanger ben en een avond flink heb getafeld bij een all-you-can-eat sushitent. Hoe dat kan? Dat heb ik lang niet begrepen. Tot ik me op een dag begon af te vragen, is je houding de oorzaak van een buikje?

Hoe ik erachter kwam

Als yogadocente besteed ik een groot deel van mijn tijd aan het bestuderen van menselijke lichamen. Hoe ze in verschillende houdingen staan, hoe ze bewegen en hoe ze reageren op het langdurig uitvoeren van dezelfde bewegingen. Ik vind vooral de beweging van core en rug fascinerend. Dagelijks probeer ik mezelf bij te scholen door boeken, artikelen en workshops van mensen die daar een studie van hebben gemaakt te volgen. Als het op de rug aankomt heb ik al veel gehoord en gezien.

Platte buik in twee stappen

Dat laat zich samenvatten in 1 woord; core

Je core, je innerlijke corset, je houdingsspieren. Allemaal woorden om hetzelfde duidelijk te maken, een band van spieren die loopt rondom het onderste deel van je romp. De band wordt gevormd door je buikspieren, je zij en je rug. Onderaan sluit deze af met je bekkenbodemspieren en bovenaan sluit deze door middel van je middenrif. Je core is het belangrijkste deel van je lichaam en is je krachtcentrum. Dit is wat ze noemen je hara, je krachcentrum, je ki en tal van andere namen om 1 ding aan te duiden. Je innerlijke corset. Dat wat jou omhoog houdt overdag.

In een perfecte situatie is je core sterk en stabiel

Een utopie die bijna bij niemand werkelijkheid is. Het is vooral in deze moderne tijd waarin we overwegend zitten, autorijden, computeren en lekker op onze tablets en telefoons zitten een rariteit om een perfect rechte core te hebben. Denk maar eens na, als je op een kruk zit zonder rugleuning, hoe lang duurt het dan voordat je moe begint te worden? Voordat je core begint op te geven en gaat klagen? Dan je wilt inzakken en steun voor je rug wilt zoeken? Dat zijn je bewegingsspieren die oppervlakkig liggen die aan het zeuren zijn. Dan ze verzuren en moe worden. Je houdingsspieren, die belangrijker zijn in deze houding, doen niet mee of zijn zo verzwakt dat je ze nauwelijks aanspreekt bij deze acties.

Dat is slecht voor je houding, je lichaam en ook voor je buik

“Leuk en aardig, maar dat is mijn rug, wat heeft dat te doen met mijn hangbuik” vraag je je misschien af. Nou behoorlijk veel. Als je namelijk geen basisspanning in je core hebt, dan zal je buik als vanzelf gaan hangen. Je bekken kantelen naar achteren, je rug wordt te hol en je maag kan gaan hangen bij je onderste ribben. Dan steekt je buik uit, vooral als je net lekker hebt getafeld en je maag helemaal vol zit.

Dat los je eenvoudig op

Hoe? Door je bij alles wat je doet bewust te worden van de basisspanning in je buik. Je mag tijdens beweging en actief zitten altijd wat spanning houden in je krachtcentrum. Deze komt vanuit je bewegingsspieren, die spieren kunnen uren achtereen werken zonder moe te worden of te verzuren. Door de kleine spanning zal je buik platter zijn en zal je houding verbeteren.

Let op: dit is niet hetzelfde als de hele dag je buik inhouden om dunner te lijken. Dat is niet het ondersteunen van je core en zal je niet voldoende helpen op de lange termijn.

Hoe help je je buik met je houding?

Een paar basisregels zullen je helpen bij je houding.

Platte buik in twee stappen

Wijs je schaambeen loodrecht omlaag

Dat wil zeggen dat je dus niet overdreven je bekken gaat kantelen, maar dat je je voorstelt dat er een gewichtje hangt aan je schaambeen dat recht naar beneden hangt. Dus je zoekt een neutrale positie met je bekken. Stel je voor dat je een staart hebt en dat deze recht naar beneden hangt. Je diepe buikspieren onderin je buik zullen nu licht aanspannen en je bekkenbodem doet ook actief mee. Je bekken neutraliseert en het maakt je makkelijk om stap twee te doen.

Houd lichte spanning op je ‘onderste ribben’

Je core bij je houden, dat is wat je hier probeert te doen. Door altijd wat spanning op je bovenste buikspieren te houden (degene die zo’n beetje onder je ribben liggen, houd je het centrum van je lichaam sterk. De verbinding tussen punt 1 en punt 2 maakt dat je een sterke stabiele core hebt.

P

De holling en groef in je onderrug houden

Hoe zeg je? Heel simpel, je rug heeft een aantal natuurlijke curves, zogenaamde kyfose en lordose. Lordose is de holling in de rug, kyfose de bolling. Je nek is dus een lordose, de bovenrug kyfose. Onderin je rug heb je ook een lordose, je lumbale, deze hoort in je rug te zitten. Door veelvuldig zitten, computeren, autorijden en wat al niet meer, komt hier echter vaak een kyfose in. Oh en die groef in het midden van je onderrug, voel maar eens, ook die hoort er te zitten. Een teken dat je wervels netjes stapelen en zich terugtrekken wanneer dit nodig is. Probeer je onderrug daarom in die lichte holling te houden door je borst te liften als je staat of zit. Neem je hierbij de core goed in (stap 1 en 2) dan heb je geen last van doorhangen in je onderrug.

Schouders omlaag en naar achteren

Je schouders spelen ook een grote rol in je houding. Onthoud dat de schouderbladen een plek in het lichaam hebben waar ze horen. Bij veel van ons zijn ze wat naar voren gaan hangen als gevolg van veel voorovergebogen zitten en lekker computeren. Daar horen ze niet, zo verzwak je de spieren in je schouders en onder je schouderblad en dat zorgt voor zware, naar voren hangende schouders. Net als in punt 3 wil je je borst op liften en openen en tegelijkertijd je schouders naar achteren draaien en dan naar onderen bewegen, weg bij je oren. Dan vallen ze op hun natuurlijke plek en zijn ze niet extra zwaar waardoor je bovenrug niets te compenseren heeft en op hun beurt ook middenrug en onderrug vrij zijn.

Deze simpele tips zullen ook de zichtbaarheid van je buik verminderen. Wil je precies weten hoe dat werkt, bekijk dan onderstaand filmpje!

Zo ben je op het strand bikini-ready, ook als je het hele seizoen BBQ-ready was!
Wat zijn jouw tips voor een strakke strandbuik?

Ik draag de Marble sport BH van Stronger in deze video; hier bestel je dezelfde van Asos. Het broekje is van Adidas, vergelijkbaar met deze.

Facebooktwittergoogle_pluspinterest
By Positive Me, 31 juli 2018 Positive Me. Over yoga, good food, body en mind. For a positive You!
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
18 + 12 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit the shop!
Subscribe to Me
About Me
Welkom op Positive Me! Een blog om je eraan te herinneren dat het leven mooi is! Yoga, positive mindset en gezond eten hebben mij geholpen bij het bouwen van mijn droomleven. Van het vallen in depressie na depressie naar een vrij en vol leven, dat heeft mijn zoektocht me gebracht. Met deze blog hoop ik je te kunnen helpen en inspireren om hetzelfde te doen! Of je nou wilt afvallen, beter in je vel wilt zitten of succesvol wilt worden, hier vind je alles wat je nodig hebt; artikelen, video's, recepten, work-out tips, mindfulness en veel persoonlijke verhalen. Om de beste versie van jezelf te worden. For a Positive YOU! Voor informatie over yogalessen die ik geef of workshops die ik verzorg kun je kijken op www.positiveyoga.nl. Vergeet niet te abonneren op Youtube, like op Facebook of een follow Instagram, daarmee support je mij om nog meer mooie content te maken!
Follow Me
Watch Me – Welcome To Positive Me
Positive Instagram
Watch Me – How I Do My Cheeks
BlogSociety
Watch Me – My hairless living secret exposed
Positive Instagram

@