Misschien ben je al op vakantie geweest, of zit je net in je laatste weken en heb je alleen maar lekker geborreld, geluierd en uitgerust. Of je bent actief geweest, fietsen, wandelen, yoga? Ikzelf heb net een combinatie van deze activiteiten achter de rug in Zuid Frankrijk waar het bloedheet was. Toch sloeg ik mijn yogapractice geen dag over, ondanks de warmte. Dat is, zelfs met 40 graden, goed vol te houden. Hoe? Mijn tips voor yoga in de hitte lees je hier!

Kies het juiste moment

Logisch natuurlijk, maar je gaat niet trainen op het heetst van de dag als de zon brandend aan de hemel staat. Kies het juiste moment, zorg ervoor dat je in elk geval tussen 11 en 15 niet te veel doet, gebruik die tijd om lekker op te laden en uit te rusten. Ik plan mijn training graag ’s ochtends van 7 tot 8 of laat in de avond van 8 tot 9, dan is het nog relatief koel.

Zorg dat je voor en na je training drinkt

Tijdens je training drinken wordt niet aangeraden in yoga, Het dooft je innerlijke vuur wat je net hebt opgebouwd met je practice en het zorgt voor een onaangename break in je flow. Persoonlijk denk ik niet eens aan water tijdens de yoga. Maar in deze warmte wil je jezelf wel goed hydrateren. Drink daarom voor je training vast een groot glas water (liefst lauwwarm zodat je lichaam het niet op hoeft te warmen) en na je training ook een halve liter om vrijgekomen afvalstoffen te verdrijven en om je vochtbalans op peil te houden. Zo krijg je geen hoofdpijn. Toch dorst tijdens je training? Drink gerust, het is met dit weer extra belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert.

Yoga in de warmte

Draag fijne kleding

Je kunt natuurlijk in je bikini of zelfs naakt trainen, maar als je voor je tentje op je mat staat, is het soms fijn om iets meer te dragen. Zelf houd ik van een short en een top of sportbh, vooral die van Urban Goddess. Deze zijn niet synthetisch maar gemaakt van biologisch katoen, dat ademt lekker en maakt je absoluut niet zweterig. Oh en ook heel fijn: de shorts van UG zijn in lengte aan te passen (dus geen flashing buttcheeks) en zijn van dikke stof die niet verplaatst en niet doorzichtig is. Dus geen gênante down dogs en dat vinden wij heel fijn! (Urban Goddess kopen? Dat doe je bij yogakledingonline.nl.)

Pas je training aan op het klimaat

Bust niet direct al je moves. Omdat het heel warm is zijn al je spieren heel soepel. Dat is fijn omdat je nu al je asanas met gemakt dieper en flexibeler pakt, maar ook risicovol omdat je blessuregevoelig bent en dat niet merkt. Je kunt diep en voelt soms het effect hiervan niet, pas een dag later voel je dat je iets overstrekt hebt. Probeer je practice dus wat aan te passen aan de warmte, ga liever iets minder diep zodat je veilig blijft, dan all-out en de dag erna geen practice vanwege die lelijke hamstringblessure of onderrugpijn vanuit je SI-gewricht.

Rust voldoende

Al is het dan vakantie en heb je alle tijd van de wereld, neem toch voldoende tijd om te rusten. Je hoeft niet elke dag te trainen als je dat normaal ook niet doet. Geef je lichaam de kans om te herstellen en alle voordelen van je practice optimaal op te nemen. Ja dat betekent ook afternoon nap time, enjoy!

Heb jij tips voor yoga in de warmte of op vakantie? Deel ze hieronder, can’t wait to hear!

Yoga in de warmte

Bewaren

Facebooktwitterpinterest