Vermoeidheid te lijf, zo doe je dat!

vermoeidheid

Heb je gemerkt dat de dagen weer langer worden? Heerlijk hè. Je wordt weer wakker in het licht en als je ‘s avonds na je werk naar huis rijdt is het ook nog licht. Als het goed is begin je te voelen dat hierdoor ook je energieniveau weer wat optrekt. Je zakt na het eten wat minder in en begint ineens als een malle door het huis heen te gaan. Schoonmaken, opruimen, paar uurtjes extra werken. Je draait je hand er niet meer voor om. Toch? Nee? Is vermoeidheid in je leven gekropen? Daar kan geen zonlicht tegenop, maar misschien helpen de volgende tips je een beetje.

Eerst even iets over vermoeidheid

Het type vermoeidheid dat ik hier bedoel, is niet van een nachtje overslaan. Het is ook geen vermoeidheid die te maken heeft met lichamelijke klachten. Eerder de vermoeidheid die te maken heeft met langdurige verkeerde gewoontes opbouwen. Als je langdurig moe bent, laat je dan eerst testen op je schildklier en andere ziektes. En dan je psychische gesteldheid, depressie is een geduchte moemaker. Is dat het niet? Dan kan het goed zijn dat de vermoeidheid in je systeem is gekomen. Het sluipt er makkelijker in dan het eruit te krijgen is.

Het goede nieuws is dat je er wel iets aan kunt doen.

Je kunt klein beginnen, want vermoeidheid laat zich niet van de één op de andere dag verjagen. Het is er ook niet ineens ingeslopen. Toch kun je een verschil maken door kleine aanpassingen in je lifestyle en schema. Benieuwd hoe? Ik geef je vijf tips!

1.) Ga op tijd naar bed

Can I be more obvious? Op tijd naar bed gaan is belangrijk voor je hele lichaam. Als je slaapt geef je je lichaam de kans om zich te herstellen en klaar te maken voor een nieuwe dag. Ook geef je je hoofd welverdiende rust, om even niet te blijven piekeren en peinzen, maar even ‘uit’ te gaan. Als je niet lang genoeg slaapt kan je lichaam niet herstellen en zul je merken dat de moeheid in je lichaam blijft hangen.

Wat ook meespeelt is dat je hele lichaam werkt rondom je inwendige klok.

Die staat ingesteld op jouw slaapritme. Ga je dus heel vaak om 2 uur naar bed, dan zul je je biologische klok steeds verder oprekken. Tot het moment waarop je pas om 2 uur moe wordt. Dat ben je immers gewend. Doe jezelf een plezier en stel je klok in op een normale bedtijd. Dan wordt opstaan ook ineens een stuk makkelijker!

vermoeidheid

2.) Geen schermpjes in de slaapkamer

Oh ja weer zo’n dooddoener. Deze hoor en lees je echt overal tegenwoordig. Het is zo normaal geworden om te gaan slapen met je telefoon als wekker, dat het ook normaal is om ‘s avonds nog even gauw die social media te checken. Of even een filmpje te kijken. Helaas is het effect hiervan op je hersenen heel nadelig. Door het blauwe licht van je scherm maakt je lichaam geen melatonine aan. Melatonine is je slaaphormoon, dit maakt je moe en slaperig en helpt je inslapen. Als je dit remt met je scherm, wordt je niet moe en ga je later en later naar bed.

Dat brengt je dan direct weer bij punt 1.

Zorg ervoor dat je op tijd naar bed kunt en houd de hoeveelheid blauwe licht in toom ‘s avonds. Ga wat lezen voordat je gaat slapen, of mediteer (zie punt 3!) dan slaap je veel makkelijker in.

3.) Zorg voor een leeg hoofd

Hoe kun je slapen als je een hoofd vol gedachten hebt? Vooral zorgen en angsten hebben de neiging om ‘s avonds voor het slapengaan omhoog te komen. Doordat je moe bent heb je hier minder controle over en kun je irrationele gedachten niet meer scheiden van gewone gedachten. Deze vatbaarheid voor nachtelijk piekeren wordt alleen maar erger als je moe bent. Zorg dus voor een leeg hoofd. Je kunt voor het slapengaan flink gaan sporten of mediteren, zodat je kunt slapen zonder dat je lastig gevallen wordt door allerlei gedachten.

4.) Eet gezond en gevarieerd

Eten is onze bron van energie. Wat je in je lichaam stopt, komt er ook weer uit. Je kunt er dus ook vanuit gaan dat als je niet gevarieerd en gezond eet, je dit zult merken in je energievoorraad. Vermijd zoveel mogelijk vet eten en suiker. Koolhydraatrijke en suikerrijke producten zorgen voor een stijging in je bloedsuikerspiegel, waardoor je snel veel energie hebt. Het nadeel? Je bloedsuikerspiegel daalt razendsnel als alle suikers zijn afgebroken met als gevolg een dip! Het is beter om te kiezen voor producten die langzaam energie vrijgeven zoals volkorenproducten of plantaardige voedingsmiddelen.

vermoeidheid

Denk ook eens aan alle vitamines en mineralen die je mist als je eenzijdig en ongezond eet.

En dat is echt niet overdreven, je hebt voldoende van deze bouwstoffen nodig. Ze zorgen voor het opbouwen, vernieuwen en repareren van cellen. Je kunt je voorstellen dat als dit niet in voldoende mate gebeurt, je lichaam hier heel hard voor moet werken. Doe jezelf een plezier en eet gebalanceerd, dan weet je zeker dat je lichaam z’n goede werk kan blijven doen.

5.) Houd rekening met je eigen lichaam en behoeften

Alles wat je hierboven kunt lezen is behoorlijk algemeen. Het zijn richtlijnen die voor iedereen gelden, maar je moet nooit de integriteit van je eigen lichaam en geest voorbij gaan. Het is van belang om vrienden te worden met je lijf en op die manier te zien wat er gebeurt voordat je er last van krijgt. Houd dus bij wat er met je gebeurt. Wanneer ben je moe? Is dat ‘s middags? Is dat als je veel hooi op je vork hebt? Leer jezelf kennen en leer te voorspellen hoe je niveau van vermoeidheid gaat zijn. Zo kun je ook bewuste keuzes maken. Als je weet dat je moe wordt van een nacht doorhalen, maar hier toch voor kiest vanwege dat ene leuke feestje, dan maak je een afgewogen keuze. Zo kun je de moeheid verklaren en accepteren.

Hoe meer je vrienden wordt met je lichaam en geest, hoe eerder jij je vermoeidheid te boven bent!

Heb jij tips om vermoeidheid te lijf te gaan? Deel ze hieronder!

vermoeidheid

Bewaren

Facebooktwitterpinterest

Positive Me. Over yoga, good food, body en mind. For a positive You!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
16 × 28 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X