Back to home
in Yoga

Yogahoudingen voor een strakke buik

  • 1 februari 2017
  • By Positive Me
  • 0 Comments
Yogahoudingen voor een strakke buik

Het is niet de bedoeling dat je in yoga ijdeltuiterig gaat doen over een mooi lichaam. Dat stukje ego is niet heel erg ‘yogisch verantwoord’. Toch is het een fijne bijkomstigheid van regelmatige yogabeoefening dat je er een strakke buik van krijgt (onder andere.) Hieronder deel ik een aantal van mijn favoriete houdingen voor een mooie strakke yogabuik!

yogahoudingen voor een strakke buik

Plank met variatie (Uttihita Chaturanga Dandasana)

Je kunt op verschillende manieren in deze houding komen. In de yoga zul je de overgang van Down dog (Adho Mukha Savasana) naar Plank. Ook kom je deze tegen in de Zonnegroet (Surya Namaskara.) As je naar achter gestapt bent vanuit Forward fold (Uttanasana) of zelfs in één keer springt in Plank (of later naar lage plank, Chaturanga Dandasana.) Het is belangrijk dat je je handen licht gespreid neerzet. Je duwt goed in je handen, maak contact met de grond. Je polsen en schouders staan in 1 rechte lijn en je kijkt met een opgeheven hoofd tussen je handen. Zo wordt je nek het verlengde van je rug. Houd je hele lichaam parallel aan de mat. Je heupen houd je in 1 lijn met je lichaam en probeer niet te zakken in je onderrug. Dat doe je vooral door je onderste ribben goed in de trekken, je spant je buik aan door je navel naar je rug te trekken en dan omhoog te trekken, richting je ribben. Activeer je beenspieren door te doen alsof je een een blok tussen je benen vasthoudt. Reik je hielen naar achteren.

Breng variatie aan door je benen één voor één op te tillen. Je kunt ook om-en-om met je handen een stap opzij doen en weer terug.

Omdat je in Plank heel hard moet werken om je lichaam in 1 lijn te houden, is dit een perfecte houding om je buik mee te versterken.

Yogaposes voor een strakke buik

Sideplank (Vashistasana)

Terwijl je in gewone Plank staat, kun je ook je buik trainen in Zijplank. Dat doe je door langzaam vanuit Plank je gewicht aan 1 handen te geven. Je draait mee met je heupen totdat deze horizontaal staan, houd je heupen hoog. Je voeten draaien zodat deze op elkaar gestapeld zijn, je leunt op je onderste voet. Strek je hielen van je lichaam weg. Als je wilt kun zelfs proberen of je je voeten plat op de grond kunt krijgen. Nu stapel je je schouders recht boven elkaar, strek je armen uit en probeer je borst open te houden. Zorg ervoor dat je nu je lichaam mooi in 1 lijn houdt, je maakt van oksel tot voeten aan beide zijden lengte. Trek je navel goed in en omhoog zodat je billen niet gaan uitsteken, je maakt jezelf plat.

In Zijplank moet je hard werken om je heupen zo hoog mogelijk te houden. Dit doe je met kracht vanuit je core, je buikspieren.

Yogaposes voor een strakke buik

Crowpose (Bakasana)

In Kraai moet je hard werken om je benen van de grond te krijgen, dat doe je door je buikspieren te gebruiken. Begin in hurkzit en zet je handen plat op de grond op schouderbreedte. Nu beweeg je je lichaam wat naar voren zodat je je knieschijven in je oksel kunt zetten. Daar plant je je knieën. Houd ze stevig in je oksels geknepen en begin wat naar voren te leunen. Je stuitje steekt in de lucht. Je mag je armen buigen alsof je in lage plank wilt komen, probeer de ellebogen goed naar achteren te laten wijzen. Doordat je naar voren leunt merk je dat het gewicht in je handen komt. Probeer nu 1 voet op te tillen. Als dat goed gaat kun je de ander optillen, of zelfs beide tegelijk. Probeer niet teveel te tillen vanuit je benen maar laat de kracht vooral vanuit je buik komen. Je trekt je onderste ribben helemaal in en houdt zo je hele lichaam bij elkaar.

In Kraai probeer je je lichaamsgewicht op je handen te laten rusten, als je je core niet zou aanspannen hierbij, val je waarschijnlijk met je gezicht plat op de mat. (Dat is mij zeker wel eens overkomen!)

Yogaposes voor een strakke buik

Boat pose (Navasana)

Een klassieker als het gaat om buikspieren. Boothouding. Kom zitten en voel je zitbotten goed in de vloer. Deze ga je in de mat houden. Je gaat balanceren op je zittenbotten en stuitje, als je alleen op je stuitje komt te zitten, is de kans groot dat je je rug krom trekt. Houd onder je knieholte vast en point je tenen op de mat. Breng nu je onderbenen omhoog, zodat ze parallel met de grond komen. Dit is je eerste optie. Als het goed voelt strek je je armen naast je benen.

Yogaposes voor een strakke buik

Als je wilt kun je ook je benen uitstrekken. Het is heel normaal dat hierbij je benen gaan trillen. Je traint naast je buikspieren ook je rug en spieren in je bovenbenen. Deze beenspieren zorgen voor het trillen, maar dit kan geen kwaad. Ze hebben het gewoon zwaar!

Yogahoudingen voor een strakke buik

Deze yogahouding is door veel fitnessfanaten geadopteerd en gekoesterd omdat het een effectieve manier is om je rechte buikspieren te versterken.

Maak er een gewoonte van om deze simpele houdingen elke dag te doen, het kost je maar 10 minuten. Je buik zal je dankbaar zijn (en je bikini ook.)

Wat doe jij om een strakke buik te krijgen of houden?

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Facebooktwittergoogle_pluspinterest
By Positive Me, 1 februari 2017 Positive Me. Over yoga, good food, body en mind. For a positive You!
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
7 − 2 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit the shop!
Subscribe to Me
About Me
Welkom op Positive Me! Een blog om je eraan te herinneren dat het leven mooi is! Yoga, positive mindset en gezond eten hebben mij geholpen bij het bouwen van mijn droomleven. Van het vallen in depressie na depressie naar een vrij en vol leven, dat heeft mijn zoektocht me gebracht. Met deze blog hoop ik je te kunnen helpen en inspireren om hetzelfde te doen! Of je nou wilt afvallen, beter in je vel wilt zitten of succesvol wilt worden, hier vind je alles wat je nodig hebt; artikelen, video's, recepten, work-out tips, mindfulness en veel persoonlijke verhalen. Om de beste versie van jezelf te worden. For a Positive YOU! Voor informatie over yogalessen die ik geef of workshops die ik verzorg kun je kijken op www.positiveyoga.nl. Vergeet niet te abonneren op Youtube, like op Facebook of een follow Instagram, daarmee support je mij om nog meer mooie content te maken!
Follow Me
Watch Me – Welcome To Positive Me
Positive Instagram
Watch Me – How I Do My Cheeks
BlogSociety
Watch Me – My hairless living secret exposed
Positive Instagram

@