Dol op yoga maar soms toe aan een letterlijk steuntje in je rug? Daarvoor gebruik je een yogawiel voor je rug. Een hulpmiddel waarmee je je hart kunt openen en flexibiliteit in je rug kunt creëren. Geen behoefte aan een hulpstuk voor je rug? Dan kun je met een yogawiel ook je core trainen, je balans oefenen of hand- voorarm- en hoofdstanden trainen.

Is een yogawiel een aanvulling op je practice?

Voordat ik mijn yogawiel aanschafte heb ik ongeveer een jaar met veel interesse op Instagram gekeken naar mensen die ermee trainden. Het leek me handig maar omdat ze slecht verkrijgbaar waren in Nederland en bovendien duur, durfde ik de aanschaf nog niet aan. Zou ik het wel iets hebben aan een yogawiel? Of was het een overbodige luxe die niets toevoegt aan een goede practice?

Een maand geleden was het dan toch zover.

Ik baalde dat mijn onderrug wat zeurde in bepaalde houdingen en ging op zoek naar een oplossing. Op internet werd het yogawiel geprezen als goed hulpmiddel en omdat ik er één vond die betaalbaar was (en roze) heb ik de bestelling geplaatst. Mijn wiel werd thuisbezorgd en bleef vervolgens twee weken liggen. Ik wist niet wat ik ermee aan moest en hoe ik moest beginnen.

Rug oefeningen

Na twee weken begon mijn rug weer aandacht te vragen en werd het tijd om daad bij woord te voegen, ik moest oefenen met mijn wiel. Heel onwennig begon ik met een balansoefening. Om er even in te komen. Ik had mijn voet nog niet opgetild of het wiel rolde onder me vandaan, dit werd niets. Een brug over het wiel dan misschien? Dat voelde al beter. Eigenlijk wel heel comfortabel. Al gauw begon ik te ontdekken hoeveel mogelijkheden een yogawiel biedt als ondersteuning voor je practice. Ben je op zoek naar oefeningen voor je rug? Dit zijn mijn favoriete houdingen!

Zachte rugligging

Om je rug los te maken en te ontspannen kun je beginnen met een zachte rugligging. Houd je yogawiel vast achter je rug terwijl je op de grond zit. Laat je tegen je wiel aan vallen en til je heupen op. Rol jezelf nu langzaam naar achteren tot je een fijne curve in je rug voelt. Laat je armen langs je lichaam vallen en ontspan ze. Voor extra schouderopening kun je je handen achter je hoofd leggen..

yogawiel houdingen voor je rug yogawiel houdingen voor je rug P1020278

Liggende vlinder (Supta Baddha Konasana)

Een opening voor je heupen en een steuntje in je rug. Ga zitten met je yogawiel achter je billen. Zet je voetzolen tegen elkaar aan en leun tegen je wiel aan. Probeer te voelen wat dit doet met je rug. Wil je je wiel dichterbij zetten of juist verder weg? Voel aan je lichaam wat het nodig heeft en pas je houding hierop aan. Laat je hoofd achterover vallen en probeer te ontspannen over je wiel heen. Laat je heupen los, ontspan je schouders en open je hart. Adem diep in en vul je borst met je inademhaling. Op je uitademing laat je alles los en zoek je ontspanning.

yogawiel houdingen voor je rug

Duifhouding (Kapotasana)

Begin op je knieën gezeten met het yogawiel achter je. Til je heupen op en rol het wiel tussen je voeten. Laat je langzaam naar achter vallen tot je met je rug het wiel raakt. Nu begin je langzaam je armen over je hoofd te brengen. Geef je schouders de tijd om te openen, je zult merken dat ze steeds meer ontspannen en dat je ze steeds lager kunt laten zakken. Reik nu achter je hoofd en probeer je yogawiel te pakken.yogawiel houdingen voor je rug

Gebroken kaars (Viparita Karani)

Ga zitten op je billen met je wiel tussen je benen, dichtbij je heupen. Knijp het wiel vast met je benen en laat je op je rug zakken. Til je heupen op alsof je in schouderstand wilt komen en pak tegelijkertijd met je handen je wiel vast, positioneer het onder je heupen. Laat nu langzaam je heupen zakken op je wiel. Ontspan je rug en probeer los te laten. Je voeten blijven naar het plafond wijzen. Als je wilt kun je je armen over je hoofd brengen en uiteindelijk onder je hoofd in elkaar vouwen.yogawiel houdingen voor je rug

Opwaartse boog oefening (Urdhva Dhanurasana)

Kom liggen op je rug met je voeten plat op de grond, til je heupen op alsof je in brug komt. Schuif je yogawiel onder je heupen. Duw nu met je handen naast je oren op in wielhouding. Je yogawiel staat onder je heupen. Til langzaam je voet op en probeer hiermee op het wiel te komen. Schuif met je voet het wiel zover naar voren als jij wilt. Als je wilt kun je wat spelen met de houding maar wees wel voorzichtig met je onderrug en je knieën.yogawiel houdingen voor je rug

Dit zijn mijn favoriete rughoudingen

Een aantal (zoals butterfly of gebroken kaars) kun je langer vasthouden en zijn heel lekker om spanningen mee te doen smelten. Duifhouding en opwaartse boog houd je vast zolang jij je hier goed bij voelt.

Wees lief voor je lichaam en luister naar je lijf. Als je ergens pijn voelt en niet weet hoe ver je hiermee kunt gaan, ga dan naar een speciale yogales hiervoor om uitleg van een docent te krijgen of ga langs de fysiotherapeut. Yoga is een geweldige tool die je heel erg kan helpen bij een pijnlijk lichaam, maar never push too far! Je hebt maar één lichaam, zorg er goed voor.

Heb jij al een yogawiel? Of wil je er één gaan kopen? Laat hieronder weten wat jouw favoriete houdingen zijn. Of als je voor andere aandachtsgebieden oefeningen wilt zien, let me know!

yogawiel houdingen voor je rug

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Facebooktwitterpinterest