Eerlijk is eerlijk, dat ik een artikel schrijf over afvallen is misschien een beetje vreemd. Ik heb nooit echt hoeven letten op mijn gewicht – ho, wacht, dat is niet waar. Toen ik beviel van mijn tweede kindje in anderhalf jaar was ik toch een kleine 15 kilo te zwaar. Echt? Ja echt. Je zou het nu niet meer zeggen, maar als ik eenmaal zwanger ben dan vliegt het spek bij mij aan alle kanten op mijn lijf. Dus je kunt je voorstellen wat twee zwangerschappen met je lichaam doen. Ik zwol op als een luchtballontje met een vuurtje in haar buik en dat gewicht was niet zomaar van plan om mijn lijf weer te verlaten.

Hoe ik het binnen een paar maanden weer kwijt was?

Yoga.

Voor iedereen die dat niet gelooft, ga eens 6 dagen in de week anderhalf uur op je mat staan en doe dan elke dag een halve Ashtanga primaire serie. Dan spreken we elkaar over vier maanden weer. Want dat deed ik, maanden lang, elke dag. Ik beulde mezelf af, fysiek, mentaal, spiritueel. Ik dook in de yoga alsof het mijn laatste redmiddel was en toen het afbeulen voorbij was, begon yoga mij weer op te bouwen. Ik begon anders te eten, begon er anders uit te zien, begon discipline en focus terug te vinden.

Mijn gedachten en gevoelens veranderden en ik merkte aan alles dat er een blijvende verandering in mijn lichaam had plaatsgevonden die ik zelf had bewerkstelligd.

Nu denk je misschien, leuk maar ik heb geen tijd/zin/ruimte/plaats/ritme om elke dag anderhalf uur op mijn mat te gaan omdat ik ook nog zoiets als een leven heb. Point well taken. Je hebt gelijk. Maar als je toch benieuwd bent naar wat een verandering in denkwijze en uitgangspunten met je kan doen, dan heb ik een shortcut voor je, waar je elke dag maar 10 minuutjes mee bezig bent. En dat maar 6 weken lang. En waarna je wezenlijk lichter zult zijn, ook al geeft de weegschaal dat misschien niet direct aan.

Gewichtige gedachten

Dit lieve kleine boekje heet ‘Gewichtige gedachten’ en is geschreven door Sophie van Bragt en Frieda van der Loos-Boudesteijn. Een werkboek dat is ontstaan uit de nogal persoonlijke afstudeeropdracht van Sophie (grafisch ontwerper) die zich richtte op het lichaamsbeeld van vrouwen. Ze vroeg zich af waarom veel vrouwen die in haar ogen ‘een goed figuur hadden’ toch steeds kampten met ‘die laatste vijf kilo’ of ‘die kleine kwabjes op m’n heupen’. Na een periode van interviews en onderzoek, kwam ze Frieda tegen, die zich, met haar achtergrond en eigen praktijk als mindfulnesstrainer, direct aansloot bij Sophie. Waarom zijn we altijd bezig met die kilo’s en ons uiterlijk? En waarom ziet een ander dat juist heel anders? Ze besloten er een praktisch werkboek van te maken, met opdrachten en vragen om je even terug te brengen bij jezelf. Om de focus te verleggen van gewicht naar geluk.

Leer houden van jezelf

Gewichtige gedachten zal je niet afbeulen zoals vier maanden poweryoga dat zal doen. Het helpt je met afvallen. Het zal je ook niet stretchen en rekken zodat je straks met gemak in de split zit, het gaat je wel helpen om anders naar jezelf en je lichaam te kijken. Het kan je relatie met eten veranderen en het zal je positief denken en zelfcompassie leren. Het inspireert om na te denken bij je dagelijkse handelingen.

Niet meer onbewust te graaien in die zak chips, maar te genieten van je eerste en misschien tweede chipje en daarna tevreden de zak weer te sluiten (ja dat doen sommige mensen.)

Echt? Ja dat kun je dus leren. Ik zal je vertellen hoe. Frieda en Sophie organiseerden namelijk een kleine workshop om de boeklancering te vieren. Één van de opdrachten hierin was mindful eten. We kregen een heerlijke bonbon en kregen vervolgens de opdracht om deze niet direct op te eten maar er eerst even goed naar te kijken. En aan te ruiken. En te voelen. En er daarna een heel klein hapje van te nemen. Niet kauwen en doorslikken, eerst even proeven. Dan zachtjes kauwen. Daarna pas doorslikken.

Als chocoladelover was dit een hele moeilijke opdracht voor me. Niet direct opeten en dan om een nieuwe vragen? Eerst voelen? Aan een bonbon? Are you kidding me? Deze bonbon moet in mijn buik, nu! Maar na mijn hapje en het proeven, begon ik me ineens te realiseren dat chocola echt heel erg zoet is. Mierzoet zelfs. Zo zoet dat het bijna niet lekker meer is. En na het doorslikken van mijn hapje, stond de rest van de bonbon (en die was groot) me zo tegen dat ik met tegenzin de rest moest opeten.

Nu hoef je niet bang te zijn dat je na zes weken Gewichtige Gedachten geen bonbons meer lust, maar het gaat je wel behoeden voor ‘feeding frenzy’s’ en ‘late-night cravings’. En het gaat je ook behoeden voor zelfkritiek en negatieve gedachten. Je zult in elk geval gaan afvallen, al is het misschien alleen mentaal. Het gaat je relatie met eten en met jezelf verbeteren, aanscherpen en voeden. Zodat je kunt houden van jezelf. Zoals jij bent, helemaal. Zelfs van die kwabjes op je heupen. Echt.

Gewichtige Gedachten – Sophie van Bragt en Frieda van der Loos-Boudesteijn – Uitgeverij ten Have – €14,99

Benieuwd geworden? Gewichtige gedachten koop je hier.
Je kunt Sophie en Frieda op hier op Facebook vinden.

Bewaren

Facebooktwitterpinterest