Even onder ons, ik had vroeger een hekel aan mijn voeten. Ik vond ze lelijk, vies en stopte ze het liefst zo ver mogelijk weg in dikke sokken en schoenen. Ze leken me behoorlijk overbodig en toen ik net begon met yoga vond ik het een kwelling dat dit op blote voeten moest. Ik was er heilig van overtuigd dat de héle zaal alleen maar naar mijn voeten zat te staren en daarom deed ik veel houdingen net even wat anders. Zodat je mijn voeten niet zou zien. Want die waren lelijk.

Voeten hebben een sleutelrol

De ommekeer kwam toen ik op een dag in berghouding werd gezet door een Iyengar lerares. Haar uitzonderlijke aandacht voor de voeten in deze pose raakte me enorm. Ik werd me ineens bewust van de sleutelrol die voeten speelden in yoga. Eigenlijk in het hele leven. Ik realiseerde me dat ik me moest gronden door mijn voeten heen en dat mijn voeten me mijn hele leven al gedragen hebben. Hoe kon ik ze nou zo verwaarlozen?

Vraagje over je voeten, hoe goed ken je die eigenlijk?

Je voet bestaat uit 28 botten, spierlagen en pezen. Als je op je voeten staat en bewust voelt, kun je de steunpunten van je voeten op de vloer voelen. Er zijn drie van deze punten onder je voet die op de vloer rusten, dit zijn de binnenkant van de bal van je voet (bij de grote teen) de buitenkant van de bal van je voet (bij de kleine teen) en het midden van de hiel. Je kunt het je voorstellen als een driehoek waartussen het gewicht verdeeld is. Hiertussen lopen drie bogen die je houding ondersteunen. Dit zijn het mediale lengtegewelf, laterale lengtegewelf en het middenvoetsgewelf.

Flexibel

Voeten zijn ongelofelijk flexibel. Het is bijzonder dat je voet flexibiliteit heeft maar ook sterk genoeg is om je hele lichaam te dragen. De flexibiliteit heeft het lichaam ontwikkeld in een tijd dat wegen onverhard waren en mensen veel liepen op onregelmatig terrein. Met het goede schoeisel van tegenwoordig kunnen de diepe spieren tussen de gewelven verslappen, enkel je oppervlakkige spieren dragen dan nog je voetzool. Dit kan platvoeten of naar buiten zakken van je hak ten gevolg hebben.

Yoga voor je voeten

Het is van groot belang dat je je voeten goed verzorgt en dat je ze gezond en sterk houdt. Dit doe je door yogahoudingen als berghouding (Tadasana), stoelhouding (Utkatasana) en vooroverbuiging (Uttasana). In deze houdingen verdeel je het gewicht evenwijdig over beide voeten en zo werk je aan een gelijkmatige verdeling van gewicht over de voeten terwijl je ze versterkt. Daarom doen we yoga zoveel mogelijk op blote voeten, zodat je bewust kunt voelen waar je drukpunten liggen en waar je steun voelt.

Alleen soms, zijn die blote voeten niet handig.

IMG_7673

Als je bijvoorbeeld graag zonder mat traint, maar een gladde ondergrond hebt. Als je yogamat glad is en je niet in downdog blijft staan. Als je gauw koude voeten krijgt en dan door de kou de grond nauwelijks meer voelt. Als je wilt doen wat het beste voor je voeten is, dan draag je geen gewone sokken. Dan kies je voor teensokken. Ik ben al jaren fan van teensokken, ze zijn comfortabel, scheiden je tenen van elkaar waardoor ze niet in elkaar gedrukt in je schoen zitten maar lekker vrijheid hebben en ze zitten heel lekker. Daarom was ik als een kind zo blij toen ik Toesox ontdekte. Deze geweldige teensokken zijn speciaal voor yoga gemaakt, ze hebben antislip zolen en komen in vele soorten en maten, zodat je jouw favoriet kunt kiezen!

Ankle en Low rise half toe

De enkelsokken van Toesox bestaan er in twee varianten, de volledige sok met de tenen en een versie waarbij je tenen uit de sok steken. Persoonlijk vind ik de Half toe grip (waarbij je tenen uit de sok steken) geweldig voor yoga. Ze geven geweldige grip op elke ondergrond, zorgen ervoor dat je geen moment uitglijdt en geven je ook de vrijheid om gemakkelijk je grote teen vast te pakken of je tenen lichtjes over de mat uit te spreiden. Deze sokken zijn mijn absolute favoriet voor practice zonder mat. Het geeft me een gevoel van vrijheid, niet vast te zitten aan de dimensie van mijn mat, maar te kunnen kiezen waar en hoe ik ga staan. Om de kamer door te kunnen yoga’en zonder mijn mat of mijn lichaam te hoeven draaien. Heerlijk!

low rise

Bellarina

De bellarina is ook een enkelsok, maar dan met een bandje over de voet. Ze bestaan ook weer in de twee varianten, met en zonder tenen. Het fijne aan de Bellarina is dat de toppen van je voet hierbij contact met de vloer kunnen houden. Dat is in houdingen als Kat en Koe of Table top een hele fijne plus van de Bellarina. Het geeft je meer contact met je ondergrond terwijl je het comfort en de warmte hebt van een sok met een supergoede grip op elke ondergrond!

godess

Knee high half toe en Knee high

Dit is echt een supersok, als je graag traint in shorts is dit echt een aanrader. Ze houden je beenspieren warm terwijl je traint en je glijdt niet uit. Als je het warm krijgt kun je ze als beenwarmer naar beneden laten glijden en in je ontspanning trek je ze weer lekker omhoog. Vooral de variant zonder tenen is echt mijn go-to sok om mee te trainen.

Toesox zijn echt een superfijne aanvulling op mijn yogapractice. Ik kan ze overal mee naartoe nemen en zo kan ik altijd en overal trainen, zonder dat ik een mat mee hoef te zeulen. Daarnaast ben ik iemand die snel koude voeten heeft, met Toesox kan ik mijn sokken tijdens mijn training gewoon aanhouden zonder weg te glijden, ideaal!

long sox

Gezonde voeten en schoeisel

Trouwens, de gezondheid van je voeten wordt ook bepaald door wat je ze aantrekt. Draag geen teenslippers en vermijd ook het dragen van synthetische schoenen en hakschoenen. Als je teenslippers wilt dragen, kies dan voor een variant met bandjes tussen alle tenen, als je kiest voor de variant met 1 bandje is dat heel zwaar voor je voeten. Omdat je krampachtig met je tenen je slipper vasthoudt kun je last krijgen van de pezen van je tenen. Daarnaast biedt het voetbed van een slipper niet of nauwelijks ondersteuning bij de hiel van je voet. De hiel is essentieel om op te lopen en heeft ondersteuning nodig. Bij een slipper is je hiel al omhoog terwijl de slipper op de grond blijft staan en deze later tegen je hak klapt. Door het gebrek aan steun rol je je voet niet goed af. Het gevolg kan ontstekingen in de voet zijn die behoorlijk lang moeten helen. Niet lekker dus! Je kunt slippers met teenbandjes hier kopen. Ik heb ze niet voor je getest, dus als je ze hebt, laat me dan weten wat je ervan vindt!

Meer weten? Hier kun je je teensokken bestellen! Op Facebook vind je ze hier.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Facebooktwitterpinterest