Zoals je misschien weet ben ik op retreat geweest met Retreat Yourself, waarbij het eten werd verzorgd door Daniëlle van den Stoom van the Soul Food Company, daarover lees je hier meer! Dat eten was, zonder te overdrijven, goddelijk. Daniëlle kookt op basis van Ayurvedische principes en dat doet ze heel erg goed. Ik ben een week lang van de ene food-verbazing in de andere gevallen. Daniëlle is een tovenaar met voedsel en elke dag was een feestje op een heel-mooi-opgemaakt-bord. Tijdens de retreat leerde ik zoveel van haar over eten! En er waren vooral 5 dingen die ik leerde over detoxen.

Voor iedereen die ook benieuwd is en niet mee is geweest op retreat, hier is mijn top vijf detoxweetjes:

1.) Je tong is vies

Pardon? Ik wil niet gemeen tegen je zijn, maar ook jouw tong is vies. Hoe dat komt? Als je slaapt vormt er zich aanslag op je tong, dat is wit of geelbruin. Deze aanslag is een uiting van ama en ama zijn gifstoffen die in je lichaam zitten. Die gifstoffen ben je natuurlijk liever kwijt dan rijk en daarom is het belangrijk om elke dag je tong te schrapen. Dus elke dag, nadat je wakker wordt, even je tong reinigen. Begin achterop je tong en schraap een paar keer naar voren. Verwijder de vieze smurrie die op de tongschraper achterblijft. Poets daarna pas je tanden om te voorkomen dat je de ama juist weer doorslikt. Hoe meer ama je verwijdert hoe beter voor het detoxen. Het is net als tanden poetsen, maar dan voor je tong! Een schraper koop je bijvoorbeeld hier!

2.) Groente+Fruit smoothies zijn niet goed voor je

Say what now? Toen ik dit hoorde stond ik met mijn oren te klapperen. Groene sapjes zijn niet goed voor me? Maar volgens heel healthland is een groen sapje juist een basic drankje dat ik elke dag zou moeten drinken. Het levert voedingsstoffen, vitamines en mineralen die ik ook nog eens heel gemakkelijk opneem omdat ze vloeibaar zijn. Danielle legt me uit dat de sapjes misschien wel heel goed zijn voor je lichaam, maar dat ze wel ama opbouwend zijn. Dat komt doordat groente en fruit een andere verteringstijd hebben. Fruit is na zo’n zes uur uit je lichaam, maar voor groente heb je wat langer nodig. Je lichaam kiest altijd voor de langste verteringstijd, dus dat fruit gaat na zes uur gisten in je lichaam en dat zorgt voor veel gifstoffen. Als je aan het detoxen bent, kun je de combinatiesapjes dus beter even laten staan! Kies gewoon lekker een groentesapje, ga je nooit fout mee!

Smoothie

3.) Tomaten zijn giftig

Niet alleen tomaten zijn giftig, maar ook paprika’s, aubergines, rode pepers en aardappels (volgens internet zelfs ook gojibessen!) Deze behoren tot de nachtschade familie en kunnen daarom giftig zijn. Bij het detoxen mijd je ze daarom liever! Ben je toch gek op je tomaatjes en paprika? Niet gevreesd, het valt wel mee met gifstoffen. Tomaten hebben een concentratie gifstoffen in zich als ze groen zijn en aardappels hebben deze als ze groen uitslaan (daarom leerde mijn moeder me vroeger dat je groene aardappels niet moest eten.) Als je je tomaten rijp eet en ervoor zorgt dat je aardappels niet groen worden, zit je safe. Bij normale inname wordt je niet vergiftigd door nachtschadegroenten. Wel altijd buikpijn na het eten van aardappelen of tomaten? Stop een paar weken met het eten van groente uit de nachtschadefamilie en kijk of het verbetert, misschien reageer je er heftig op!

Tomato

4.) Drink niet te veel tijdens het eten

Zoals ik je uitlegde in het artikel over Ayurvedisch eten, is je spijsvertering een vuurtje. Als je tijdens het eten je vuur lekker hebt lopen en je gooit er een liter water op, dan dooft het vuur. Dat is uiteraard niet wat je wilt! Dus drink een paar kleine slokjes, maar zorg ervoor dat je geen liters wegwerkt. En nog een tip, drink geen koude drankjes meer. Koude dranken blussen je verteringsvuur terwijl kleine slokjes warme drank die juist aanwakkert. Zeker als je aan het detoxen bent wil je niet met een glas ijskoud drinken je spijsvertering ontregelen. Dus lekker thee of lauw water drinken. Nog even een extra tip; when in doubt go venkel en gember, dus zet een lekkere kop thee met venkel en gember om je detox een extra boost te geven!

5.) Basmati rijst is niet slecht voor je

We aten tijdens de retreat veel basmatirijst. Wat was ik verbaast, hoe kan het nou dat we witte rijst eten? Een geheimpje over basmatirijst, dit is een rijstrás, dus zeker niet hetzelfde als witte rijst! Daniëlle vertelt dat basmatirijst traditioneel uit India en Pakistan komt, het is rijst die na het oogsten moet ‘rusten’. Dat rusten kan 3 maanden tot 2 jaar duren. In de regel is rijst die langer ligt beter. Wat het voordeel is van basmatirijst? Het is licht verteerbaar en zorgt niet voor een piek in je bloedsuiker om de glycemische waarde relatief laag is. Perfect voor het detoxen dus! Plus, deze rijst smaakt zóveel lekkerder dan bruine rijst, ik ben verslaafd!  Zorg er wel voor dat je de zilvervliesversie kiest, zo krijg je voldoende vezels binnen. Ben je benieuwd hoe je deze rijst het best klaarmaakt? Ook dat leerde Daniëlle me, lees het hier binnenkort!

rice

Ben je benieuwd geworden wat detoxen nog maar inhoudt en wat het voor je kan doen? Bij Daniëlle kun je een geweldige box met een 10-daagse detox bestellen. Alle houdbare producten en een menu met recepten krijg je van haar dus aan jou alleen nog de taak om te koken en te eten. Heerlijk toch!

Bewaren

Facebooktwitterpinterest