Hoe zit het bij jou? Heb je na het eten van suikers en vetten ook altijd last van een opgeblazen buik? Ik heb een strippenkaart voor zo’n bol buikje, ik hoef maar naar suiker te kijken of ik zit weer vast. Het gevoel dat je met een steen in je maag loopt of dat je net op een blok klei hebt zitten knabbelen, je draagt het de hele dag met je mee. Als het mij gebeurt stel ik direct het eerste-hulp-bij-buiken-plan in werking. Ik begin de dag met een halve liter lauwwarm citroenwater, ontbijt een half uur later met een halve liter groen sap en tussendoor doe ik een zachte serie yogaoefeningen die de buik losmaken en ontspannen. Een heerlijke start van je dag! Geen tijd? Start dan wel met een kop citroenwater en een groene smoothie. Probeer suikers gedurende de dag te mijden en houd je lunch plantaardig (probeer bijvoorbeeld deze quinoa salade.) Je kunt de dag afsluiten met een kop citroenwater en deze yogaserie.

Je buik losmaken

Een opgeblazen buik krijg je doordat je spijsvertering niet kan omgaan met het voedsel dat je tot je neemt. Dit kan te maken hebben met te snel of te veel eten, waardoor je last krijgt van gasvorming. Denk je dat dit het geval is? Kauw dan langzamer en probeer na je eerste bord een kwartiertje te wachten, heb je daarna nog trek? Dan is dat echte trek, anders eet je misschien omdat je het gewoon heel lekker vind. Het kan ook zijn dat je voedsel eet waar je spijsvertering niet zoveel mee kan, doordat het niet goed verwerkt kan worden, zet je buik uit en kan je stoelgang vertragen waardoor je buik nóg dikker wordt! Niet fijn dus. Wat kun je doen? Genoeg drinken is belangrijk, drink je citroenwater, dan helpt dit om je spijsvertering extra te activeren. Plantaardige vezels helpen bij het verteren van voedsel.

Daarnaast kun je door middel van yogaoefeningen je buik van binnenuit wat masseren, om je spijsvertering een handje te helpen!

Wees zacht voor je lichaam. We gaan werken met veel twists die zich concentreren op je ruggengraat, dit kan een gevoelig punt van je lichaam zijn, zeker als je net wakker bent. Oefen daarom rustig en met zorg voor alle punten van je lichaam. Probeer diep in te ademen naar je buik en word je gewaar van wat er gebeurt in je lichaam. Als je ook geestelijk voorstelt dat je je buik losmaakt, helpt dat soms om nét dat beetje meer te ontspannen en het lichaam haar werk te laten doen.

Zachte twists

Twists staan erom bekend dat ze de buik losmaken en je ingewanden als het ware uitknijpen. Hierdoor zijn ze perfect om te gebruiken in deze serie voor je buik. In deze serie vind je een aantal lichte twists die je rug ontzien en toch de buik losmaken.



Vinyasa serie

Omdat beweging de ultieme manier is om je spijsvertering te boosten, is deze Vinyasa een ideale manier om je buik wakker te maken. De bewegingen hiervan zijn ongeveer gelijk aan de zonnegroet en warmen je buik lekker om te gaan verbranden!




Three legged dog

In deze kleine flow is een three legged dog opgenomen. Op het moment dat je op deze manier je hoofd boven je hart brengt, zorg je ervoor dat je bloed goed doorstroomt, dus ook in je buik! Hierdoor kunnen je darmen hun werk beter doen en dat zorgt voor verlichting.

Heart openers

Omdat een opgeblazen buik ook nog al eens te maken kan hebben met emoties (raise your hand if you are an emotional eater!) doen we heart openers die ervoor zorgen dat je met liefde en compassie naar jezelf en naar anderen kunt kijken.

Geen idee hoe je dit in een serie kunt verwerken? Bekijk de video hieronder!

Bewaren

Bewaren

Facebooktwitterpinterest