De beste tip die mijn therapeut me ooit gaf, was om een positief dagboek bij te gaan houden. Ik moest elke dag een paar regels opschrijven, dingen die positief waren aan die dag. Eitje leek me, dat schrijven kon toch niet moeilijk zijn. De eerste dag ging het me goed af, dankbaar voor leuke dingen, blij met de lange dag hard werken, ga zo maar door. Voor ik het wist had ik er vijf uit mijn mouw geschud en ging ik tevreden slapen. Dag twee werd lastiger, wat had ik vandaag gedaan dat positief was? Ik kon er twee noemen en volstond daarom met een korte herhaling van de punten van de dag ervoor. De derde dag staarde ik onnozel naar het notitieboekje, wat had ik vandaag eigenlijk allemaal gedaan?

Toen ik de week erop verslag uitbracht aan mijn therapeut, reageerde ze verbaast, had ik dan helemaal geen positieve dingen gedaan die dag?

Had ik niet íets gedaan wat als positief gezien kon worden? Had ik eten gekookt voor mijn gezin? Had ik iemand gefeliciteerd? Had ik gestofzuigd? Het hoefde allemaal niet van superheld-achtige kwaliteit te zijn, als ik maar iets positiefs had gedaan. Dat maakte het een stuk makkelijker, hoewel het wel onwennig was in het begin. Hoezo was stofzuigen positief? Maar hoe vaker ik het beschreef, hoe meer ik me realiseerde dat het waar was. Natuurlijk was het heerlijk dat die vaatwasser weer was ingeruimd en dat dat doekje over de tafel ging. En dat ik die ene collega had geholpen, dat ik een berichtje had gestuurd naar die vriendin die het nodig had, dat ik een zakdoekje aan mijn zoon gaf, dat ik had gelachen naar een vreemde op straat. Meer en meer dingen werden positief, dingen die ik deed of juist niet deed (geen chocola gegeten vandaag, positief!)

Iets voor jou?

Dat schrijven heilzaam is, is niet nieuw. Vroeger legden mensen hun gedachten en overdenkingen al graag vast op papier en dit is door de jaren heen niet veranderd. Tegenwoordig is het natuurlijk maar al te makkelijk om je telefoon of tablet op te pakken en even in een notitie op te slaan welke gedachte er net door je hoofd schoot.

Handgeschreven gedachten hebben echter iets voor op hun digitale alternatieven.

Door het schrijven voer je een duidelijke handeling uit met je lichaam. Je handen moeten de letters vormen en je ogen moeten deze registreren, je hersenen doen hun best dit foutloos te doen, op dezelfde hoogte, van dezelfde grootte, je hebt de kans om dit met je volle aandacht te doen. Terwijl je schrijft, lees je mee, je doet je best om mooie, lopende zinnen te maken en waarschijnlijk doe je ook je best om zo mooi mogelijk te schrijven. Door geconcentreerd te schrijven, kun je heel mindful bezig zijn, in het nu. Met je pen en je papier. Krassen bij een foutje, de lusjes van de letters even groot maken, de inkt niet uitvegen, het papier onder je handen. De paar regels per dag, kun je gemakkelijk transformeren tot ‘jouw momentje’, waarin je even met aandacht bij je taak bent.

pen
Daarnaast is het een mooie gelegenheid om te werken aan je gedachten. Neem de kans om je gedachten op een rijtje te zetten, destructieve gedachten te filteren en al schrijvende te corrigeren. Lukt dat je niet goed, werk dan aan dankbaarheid. Er is bewezen dat dankbaarheid gelukkig maakt. Mensen die eens per week hun zegeningen tellen, voelen zich gelukkiger. Daarom kun je lijstjes maken met dingen waar je dankbaar voor bent.

Vind je het ook moeilijk om een lijstje te maken? Hier zijn wat tips om je te helpen!

1.) Koop een mooi notitieboekje

Groeiende populariteit krijgen de zogenaamde ‘One-line-a-day‘ boekjes. Kleine dagboekjes die je, al dan niet aan de hand van een vraag, de kans geven om elke dag een paar regels op te schrijven over de dag. Vaak over een langere periode, een jaar of 5. Maar het is natuurlijk ook heerlijk om zo’n mooi paperblanks boekje te kopen, of dat grappige schriftje op Etsy. Trakteer jezelf, met een mooi boekje dat uitnodigt tot schrijven, zal het makkelijker gaan!

2.) Bouw opties in

Zorg ervoor dat je niet alleen een dankbaarheidslijstje maakt, maar dat je ook ruimte laat voor andere lijstjes. Zo kun je wisselen als je het even niet meer weet. Positieve handelingen bijvoorbeeld, of een lijst met dingen je mooi vind aan jezelf, of beschrijf een sociale situatie waarin je blij was met jezelf, zo kun je putten uit meer dan 1 bron en dat maakt het schrijven makkelijker.

3.) Stel een doel

Als je vanuit het niets aan een lijstje begint, kan het lastig zijn te bepalen wanneer het genoeg is. Natuurlijk is het super als je twee punten kunt noemen, maar is dat een lijstje? Probeer voor jezelf na te gaan hoeveel punten jij wilt noemen en ook de frequentie. Ben jij iemand van dagelijks vijf punten (dat is mijn methode) of voel je je beter bij één keer in de twee dagen tien positieve dingen? Door het concreet te maken is het makkelijker om vol te houden.

4.) Maak het niet te groot

Realiseer je vooral dat je dit alleen voor jezelf doet. Dus als het niet lukt, is er niemand die je zal vertellen dat het fout is gegaan of dat je iets niet goed deed. Jij bent de enige die dit leest, ziet en schrijft. Dus maak het niet te groot. Weet je vandaag maar 1 ding waar je dankbaar voor bent? Dan schrijf je dat op vandaag. Kun je alleen bedenken dat je haar wassen positief was? Dan schrijf je dat op. Het gaat er niet om wat het is, het gaat erom dat je positief over jezelf gaat nadenken!

5.) Houd vol

Houd het vol. Als je een dag mist is het geen probleem, maar probeer zo vaak mogelijk te schrijven. Oefening baart kunst, dus hoe vaker je iets positiefs weet te vinden, hoe makkelijker het wordt. Na een tijdje zul je zelfs gedurende de dag dingen gaan opmerken en onthouden om later in je boekje te schrijven. Probeer een vast moment van de dag aan te houden voor het schrijven en zorg ervoor dat je dan even niet gestoord kunt worden. Voor het slapen gaan is een goede tip, omdat je dan je hoofd even leeg kunt schrijven en daardoor beter kunt slapen.

Wat denk jij, kan een positief dagboek je helpen?

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Facebooktwitterpinterest