Snelle snack: Bruine rijst muffins

Rijst muffins

Gezond eten is makkelijk. Als je er tijd voor hebt tenminste. Lekkere havermout voor het ontbijt op het vuur, een salade maken voor de lunch en een gezonde maaltijd bij het avondeten. Dat lukt allemaal wel als je de tijd hebt om het te bereiden. Maar hoe zit het met de mensen onder ons die altijd te weinig tijd lijken te hebben? De bedplakkers die graag 5 keer snoozen en de langdouchers die graag een kwartier onder de warme douche staan? Ben jij er 1? Dan is de kans groot dat je geen tijd neemt om gezonde keuzes te maken. Waarschijnlijk ga je voor snel en kom je al gauw uit op voorverpakt voedsel. Dat is vaak bewerkt en het is verstandig dit te mijden. Vooral als je gehaast bent en daarom vatbaar bent voor vermoeidheid moet je goed eten! De oplossing is goede voorbereiding. Maak een dag van tevoren je ontbijt of lunch vast klaar. Fan van hartig? Dan is dit recept helemaal in jouw straatje!

Benodigheden

– 150 gram bruine rijst (handig als je restjes van de dag ervoor over hebt, ik had gemengde rijst met zaden en linzen)
– Halve gele paprika
– Kleine tomaatjes
– 1 sjalotje
– Schapenfeta of geitenkaas
– Optioneel: halve courgette of andere groente
– Optioneel: knoflook als je ervan houdt
– 2 eieren
– Bieslook of basilicum

Werkwijze

Kook de rijst gaar en laat een beetje afkoelen. Verwarm de oven voor op 180 graden.
Snijd ondertussen de groente fijn. Omdat je kleine rondjes maakt kun je de groente het best heel fijn snijden, dus maak er kleine blokjes van. Tomaatjes kunnen in vieren of doormidden. Breek de eieren in een kom en klop deze.

Voeg de groente toe aan de eieren en meng door elkaar. Voeg de kaas toe en als alles goed gemengd is voeg je ook de rijst toe.

Vet een bakblik voor muffins in. Klinkt raar, maar anders blijven je rondjes niet bij elkaar. Helemaal makkelijk is het als je er zo’n muffinpapiertje onder doet, dan haal je ze met gemak weer uit de vorm en zijn ze nog makkelijker onderweg te eten. Schep de bakjes vol met het rijstmengsel. Als je wilt kun je er nu nog wat geraspte kaas overheen strooien, ik heb ervoor gekozen dat niet te doen.

Bak ze nu ongeveer 15 tot 20 minuten in het midden van de oven. Eigenlijk is dit een soort ovenomelet, maar dan in het klein. Ze zijn ook perfect als gezonde snack op een verjaardag of feestje! En je kunt ze vullen met alles wat je maar wilt!

Ze zijn perfect voor restjes en kliekjes!

Eet smakelijk!

Bewaren

Bewaren

Facebooktwitterpinterest

Positive Me. Over yoga, good food, body en mind. For a positive You!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
29 − 15 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X