Bandhas: Levensenergie binnenhouden

Bandhas

Tijdens je yogales krijg je vast wel eens aanwijzingen over het aanspannen van je bandhas, of, iets minder cryptisch, het intrekken van je stuitje, het aanspannen van je bekkenbodemspieren, je navel naar boven trekken of je buik inhouden. Wat ze hiermee bedoelen is meer dan alleen het beschermen van je onderrug of het inhouden van je plas (wel handig als je echt moet). Het gaat erom dat je de energie (prana) in je lichaam binnen weet te houden en deze laat stromen. Dat doen de bandhas voor je. Het woord bandha betekent in Sanskriet slot of vasthouden.

Mula bandha

De eerste bandha is Mula bandha, dit is het intrekken van je stuitje of het aanspannen van je bekkenbodemspieren. Als je deze spieren aanspant, activeer je deze bandha. Mula bandha betekent wortelslot, dus je zet de wortels in je lichaam op slot. dit zorgt ervoor dat energie naar boven kan stromen en niet je lichaam verlaat. Het aanspannen van deze bandha houdt prana binnen en wordt vaak gecombineerd met de volgende bandha.

Uddiyana bandha

Deze bandha bevindt zich in je buik. Het stijgende slot. Je kunt door het intrekken en tegelijkertijd naar boven duwen van je navel deze bandha vinden. Door deze goed aangespannen te houden kun je in je practice veel winnen. Het zorgt voor ruimte bij twists en zorgt ervoor dat je makkelijker kunt bewegen. Daarnaast is het een goede training voor je buikspieren, dubbele plus voor wie er goed uit wil zien in bikini!

Jalandhara bandha

Deze bandha wordt vaak los van de bovenste twee gebruikt en dan vooral bij (pranayama) ademhalingsoefeningen. Je kunt deze daarom goed in meditatie gebruiken. De naam van deze bandha betekent zoveel als stroom vanuit de keel. Deze vind je door je nek naar beneden te bewegen en een soort onderkin te creëren. Krul je tong tegen je gehemelte en adem door de neus in.

Maha bandha

Deze bandha zorgt ervoor dat alle energie met elkaar verbonden wordt. Het betekent groot slot en combineert bovenste drie bandhas.

hands

Persoonlijk heb ik zeer veel moeite met de bandhas, ik vergeet ze vaak de hele les aan te spannen of ga zo op in het perfectioneren van een beweging dat ik geen tijd neem om aan mijn bandhas te denken. Over de kracht ervan kan ik je daarom ook maar weinig vertellen, want het blijft een stuggle. Wat ik wel door heb, is dat veel kracht voor yogaposes vanuit je bekkenbodem en buik moet komen, dus het lijkt logisch dat je daarvoor spieren moet aanspannen. Bandhas zijn juist daarom een hele goede aanvulling op je practice. Bewustwording en oefening zijn vooral belangrijk als je dit gaat oefenen, dus de volgende keer dat je hoort dat je je buik moet aanspannen, denk dan even aan je bandhas!

Lukt het jou wel om de bandhas in je yogapractice te gebruiken? Hoe gaat dat?

Lees meer over bandhas:
Bodymindgreen
Ashtanga yoga info

Facebooktwitterpinterest

Positive Me. Over yoga, goodfood, mind en body!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
46 ⁄ 23 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X