4 Tips tegen de practice-dip!

Practice dip

Winter is voor mij niet de beste tijd van het jaar. Het is koud, het is donker en ik ben altijd snel verkouden (jij ook? Hier vind je natuurlijke tips tegen verkoudheid!) Daarnaast heb je eerst de stress van de feestdagen en dan de burn-out na de feestdagen. Persoonlijk heb ik altijd een buik-burn-out omdat ik mezelf graag volprop met lekkere dingen tijdens deze dagen. Een trend die zich na de dagen nog even voortzet. En dan slaat de bom altijd genadeloos in; een practice-dip.

Van elke dag op de mat, naar elke dag op de bank.

Morgen-morgen-morgen… Geen zin en geen puf. Voor je het weet heb je al dagen niet meer getraind en zie je buiten de lessen op de sportschool helemaal geen yogamat meer. Hoe kun je dit ombuigen om toch weer tot een vast schema te komen waarin je vooruit kunt? Waarmee je weer in je ritme zit? Vier tips to beat the dip!

1.) Mindset, mindset, mindset baby!

Als het gaat om op de mat stappen of op de bank ploffen, heeft niet je lichaam maar je hoofd het grootste aandeel. Want waarom zou je niet je mat uitrollen en even wat zonnegroeten doen? Waarom heb je niet de puf om jezelf in een legging te hijsen? Je zult zeggen (doe ik ook vaak) omdat ik moe ben en geen puf heb. Ik heb een lange dag gehad, ik ben prikkelbaar en ik heb geen energie. Oké, maar als je het nou gewoon doet? Als je nou even net doet alsof dit verplicht is, zeg dat het je werk is, zou je het dan nog in je hebben? Kun je dan nog door? Waarschijnlijk heb je dan nog wel ergens in je tenen een restje energie om toch je mat te pakken en uit te rollen.

Dat is stap 1. Gewoon doen!

Houd in je achterhoofd dat je je echt beter zult voelen na deze practice en dat, als je moe bent, je het ook 10% kunt geven in plaats van 100%. In yoga is geen goed of fout, dus kom je vandaag niet aan de grond met je handen? No worries, morgen weer proberen. Mijn back up training als ik echt geen zin heb is asanapractice (houdingen) van een half uur en 10 minuten core training, afgemaakt met minimaal 5 minuten meditatie.
Begin eens met deze Bedtime yoga sequence van Yoga with Adrienne bijvoorbeeld, rustig, niets forcerend, gewoon lichte oefening.

Balasana

2.) Pas meer aspecten aan

Ga eens na waarom je futloos bent. Is het omdat de dagen zo grauw en donker zijn? Ga dan wat meer naar buiten, zorg ervoor dat je veel zonlicht krijgt. Dat maakt je energiek, voor een instant boost! Heb je veel aan je hoofd? Probeer eens wat minder op je vork te nemen, of praat erover.

Vijf minuten meditatie per dag kan ook helpen.

Het bouwt tevens een routine van practice op en die kun je weer uitbouwen naar je dagelijkse practice! En heb je al eens naar je eetpatroon gekeken? Misschien krijg je veel suikers en snelle koolhydraten binnen waardoor je zogenaamde inkakmomentjes krijgt, logisch dat je dan niet van je stoel te krijgen bent! Experimenteer eens met het weglaten en toevoegen van dingen aan je dieet, wie weet geeft het je nét dat beetje kracht om weer te gaan trainen!

3.) Houd je doel voor ogen

Probeer je voor de geest te halen wat je wilt bereiken met je practice en houd dit voor ogen als je weer eens geen zin hebt. Wil je sterker worden? Dat kan alleen maar door te trainen en je training bij te houden. Wil je flexibeler worden? Dat gaat je niet lukken met Breaking Bad op de bank. Wil je beter worden? Dat gaat je niet lukken als je alleen maar wacht.

Het gaat je alleen lukken als je er iets voor doet.

En daarom pak jij vanavond toch je mat erbij en ga je toch weer trainen, ook als je opgeblazen buik zegt dat je te veel hebt gegeten. Jij verslaat je gedachten met je doel. Visualiseer waar je wilt komen en ga ervoor!

4.) Doe het samen!

Zat je al terwijl je dit leest? En denk je nu dat je dan morgen wel gaat? App je sportmaatje dan nu, zet je Skype of FaceTime aan en sport samen! Waarom zou je dat voor de sportschool bewaren? Tegenwoordig kunnen we elkaar zien wanneer we willen, dus geen excuses meer.

Als je samen sport is dat minder zwaar, gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen.

Daarnaast breek je een afspraak met een ander minder snel dan een afspraak met iemand anders. Dus plan dat tripje naar de sportschool in, spreek af om samen een workshop te gaan volgen, of plan sportavonden via FaceTime in, samen lukt het jullie om vol te houden!

Bewaren

Facebooktwitterpinterest

Positive Me. Over yoga, good food, body en mind. For a positive You!

Comments

  • Chantal

    Jij bent mijn motivatie om te sporten Alyssa, want jij stuurt altijd app’jes of ik kom en als ik dan ja heb gezegd, moet ik wel ; ) Al vrees ik voor morgenochtend….

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
29 + 7 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X