6 energetische yogaposes tegen je winterdip! (met video!)

energetische yogaposes

Het lijkt erop dat de winter eindelijk is aangekomen in Nederland! Witte landschappen, gladde straten, urenlange files en uitval treinverkeer. Ja, dat is winter in ons land. En daarbij komen dan ook nog die korte donkere dagen, kou die je tot op je botten voelt en dat sluimerende verkoudheidje. Niet je beste tijd waarschijnlijk, minder energie, geen puf en gewoon geen zin om van de bank af te komen. Zeker niet om te gaan sporten!

Voor al die problemen heb ik een oplossing voor je, trek een legging aan!

Niet direct denken dat het daar te koud voor is, je hoeft er niet mee naar buiten. Maar als je morgenochtend weer op de snoozeknop wilt drukken, probeer dat dan eens niét te doen. Klim uit bed, hijs jezelf in je leukste legging en mooiste top, en doe deze 6 poses! Dé manier om de dag energiek mee te beginnen. Je kunt er natuurlijk ook je avond wat mee op te peppen. Geen zin om op stap te gaan? Trek, voor je in je partyoutfit selfies gaat maken, eerst je mooiste sportoutfit aan en doe deze flow met me mee!

Het kost je maar 2 minuten en boost je hele dag! En het mooiste? Dit zijn simpele poses die iedereen kan! Yoga werkt diep door in je lichaam en die effecten voel je direct! Je hoeft dus geen geoefend yogi te zijn om deze poses aan te kunnen. Let’s go!

1.) Cow en Cat Pose

Erg vermoeiend kan het zijn om spanning en stress mee te dragen in je lichaam. Spanning bewaren we vaak in onze rug. Om deze los te maken beginnen we met twee simpele poses; koe en kat. Kom op handen en knieën (handen schouderbreedte, knieën heupbreedte) nu hef je op een inademing je hoofd en je stuitje op zodat je een holle rug maakt (koe). Op je uitademing duw je je hoofd naar je borst, trek je je staartbot onder je en bol je je rug (als een boze kat). Dit maakt je rug los en maakt spanningen vrij. Herhaal zo vaak als jij prettig vindt.

Koe Kat

2.) Plank

Als tegenhanger van deze ontspanning brengen we energie in ons lichaam met spanning door Plank pose. Je zet je voeten naar achteren en probeert zo je lichaam zo recht als een plank te maken. Probeer je billen niet omhoog te duwen maar span je buik en rugspieren stevig aan. Span je schouders en benen ook aan. Als het goed is werkt je hele lichaam mee om goed recht in deze pose te blijven. Wil je jezelf uitdagen? Hef dan om beurt je been op en probeer je bovenlichaam en heupen stil te houden!


3.) Down Dog

Als je vanuit plank iets naar voren leunt, kun je je billen omhoog brengen door goed met je handpalmen in de vloer te duwen en tegelijkertijd je stuitje naar boven te richten. Je staat nu met handen op schouderbreedte en voeten heupbreedte, je stuitje omhoog en je hielen naar beneden gedrukt. Blijf hier even staan. Door je hoofd onder je hart te brengen boost je de zuurstofrijke bloedtoevoer naar je hoofd en dat zorgt voor een stoot energie!


We gaan door met een serie Warriors, dit zijn krachtige poses die het hart en heupen openen en je beide benen op de grond houden. Door je hart te openen zorg je voor een diepe inademing zodat er veel zuurstof je lichaam in kan komen. Je heupen zijn een plek in het lichaam waar stress en spanningen vast gaan zitten, als je dit loslaat voel je je emotioneel ook lichter. En als je stevig met je benen in de grond blijft duwen kom je in je lichaam en dat zorgt ervoor dat je geen energie hoeft te besteden aan zaken in je hoofd! Met Warriors train je kracht, loslaten en uithoudingsvermogen, een totale powerwork-out voor lichaam en geest dus!

4.) Warrior II

Vanuit Down Dog buig je door je knieën en doe je met je rechterbeen een grote stap vooruit. Je rechterknie buig je, zorg ervoor dat deze boven je enkel staat en dat je de knie richting je kleine teen duwt om je knie te beschermen. Nu houd je je schouders en heupen naar vooruit gericht en je armen spreid je. Probeer je schouders te ontspannen en kijk over de vingers van je rechterhand. Duw je stuitje onder je, niet je heupen naar voren duwen! Kijk of het lukt om je lichaam plat te maken. Je heupen laat je zakken.


5.) Warrior I

Duw vanuit Warrior II je hak omhoog en draai je heupen en schouders naar je rechterknie. Probeer ze recht te zetten naar de zijkant. Je knie blijft boven je enkel en je achterste voet zet je in een hoek van 45 graden plat op de grond. Je armen breng je omhoog. Als je deze Warrior moeilijker wilt maken span je je buik aan, buig je vanuit je heupen naar voren en breng je je armen naar achteren. Probeer vanaf je achterste been tot aan je kruin een rechte lijn te vormen.


6.) Reversed Warrior

Draai je achterste voet terug, met je tenen naar de lange kant van de mat. Kom in Warrior II met je armen wijd en buig een stukje naar voren. Nu breng je je rechterhand over je hoofd en buig je licht naar achteren zodat je rek voelt aan de zijkant van je lichaam. Als het je lukt, probeer dan om je buik aan te spannen om je rug te beschermen. Probeer ook je heupen recht onder je schouders te houden.


Nu breng je je armen weer in het midden en til je je hart even omhoog. Adem diep in en draai je voeten zodat je linkerknie gebogen is boven je enkel met je voet naar de zijkant van je mat en je rechtervoet naar de voorkant van de mat wijst. Herhaal 4, 5 en 6 aan deze kant.

Als je wilt kun je afsluiten met een moment ontspanning. Ga lekker even zitten, zet je voeten plat op de grond en sluit je ogen. Concentreer je 3 diepe inademingen op je adem en stel je voor dat je alle energie die je net in je lichaam hebt opgewekt meeneemt de dag in. Wedden dat je dat dipje zo kwijt bent?

Liever een filmpje met de flow dan de foto’s? Dat kan met deze 2-minute energizing yoga flow. Bekijk hem hier!

Bewaren

Bewaren

Facebooktwitterpinterest

Positive Me. Over yoga, good food, body en mind. For a positive You!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
27 × 3 =


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X