Dit weekend heb ik doorgebracht met mijn familie in een huisje in Nederland. Heerlijk, 3 dagen eten, drinken, lachen en genieten van de natuur. We zaten naast een mooi bos en het weer heeft ons ook zeker gespaard, de zon scheen en de temperatuur was zacht. Omdat mijn zaterdagochtend les niet door kon gaan, besloot ik mijn yogamat mee te nemen om wat asana’s doen.

Hardlopen

Mijn man loopt graag hard en stond zaterdagochtend naast mijn bed, of ik zin had om mee te gaan? Omdat hij net begonnen is en nu op de tweede trede van zijn schema is, leek me dat niet al te moeilijk en besloot ik met hem mee te gaan. En echt, hardlopers, ik begrijp jullie. Het is een geweldig gevoel als het je lukt om 7 minuten zonder problemen hard te lopen. Als je gewoon een tempo inzet en dit minutenlang kunt volhouden. De natuur om je heen en de frisse lucht (wij liepen uiteraard in het mooie bos.)

Het ritme van je voetstappen, het gevoel dat je krijgt als je maar blijft lopen en je voeten je gewoon steeds verder dragen.

Ik begrijp dat je daar verslingerd aan raakt.

De voordelen van yoga voor hardlopers

De voordelen van yoga voor het rennen zie ik zeker in, door de beoefening van yoga kon ik alle pijntjes tijdens de looppauze simpel uit mijn gewrichten en spieren stretchen. Doordat ik deze delen van mijn lichaam diep en doelgericht kon stretchen, had ik het gevoel dat ik minder last had van deze punten. De benodigde asana’s kwamen intuïtief in me op. Mijn ademhaling ging als vanzelf naar een diepe Ujjayi adem en deze paste zich feilloos aan aan het ritme van mijn voetstappen. Deze ademhaling maakte me rustig en doelgericht en zorgde ervoor dat ik niet buiten adem raakte na een minuut rennen.

De discipline van de yoga hielp me erdoorheen.

Yoga bouwt als geen ander doorzettingsvermogen op. Dat je net die ene centimeter verder kunt strekken, of net die pose een ademhaling langer kunt vasthouden, dat vraagt veel van je uithoudingsvermogen. Het leert je dat je lichaam meer kan dat je soms denkt. Daarnaast kom je door yoga diep in je lichaam en leer je luisteren naar hoe je lichaam zich voelt. Hierdoor kun je vroegtijdig blessures en pijntjes van het hardlopen opsporen. Ik denk dat hardlopers die met yoga beginnen hier heel veel baat bij kunnen hebben. Dit lees je ook veel online bij onderzoek naar ‘yoga and running’, wat is er veel geschreven over yoga poses voor hardlopers! De meeste sites zijn het met elkaar eens, yoga kan veel voordelen hebben voor hardlopers.

Yoga en hardlopen

Is hardlopen voor yogi’s?

Maar er is opvallend weinig geschreven over de voordelen van hardlopen voor yogi’s. Ik ben meegegaan met mijn man omdat ik dacht dat dit mijn conditie ten goede zou komen. Yoga is een geweldige sport, maar het is niet één die je conditie heel erg opbouwt. Niet zoals hardlopen dat kan doen. Zaterdagochtend heb ik na een half uur hardlopen nog 45 minuten Ashtanga yoga gedaan, ik voelde spanning in mijn heupen en deze wilde ik er graag uit stretchen. Zondagochtend voelde ik mijn heupen lichtjes maar dat vond ik geen reden om niet nog een dag te gaan rennen. Dus toen er zondagochtend weer naast mijn bed gesprongen werd om te gaan hardlopen, sprong ik ernaast om volmondig ja te zeggen! Zondag was er echter geen tijd om uitgebreid te stretchen, maar ik voelde me nog goed dus dat was niet nodig dacht ik.

Tot zondagavond. De gewrichten van mijn heupen voelden steeds meer gespannen, een beetje pijnlijk zelfs.

Het voelde alsof er knopen waren gelegd in mijn heupen, alsof ze erg veel gewicht hadden gedragen. En dat terwijl ik al weken train om soepeler te worden in mijn heupen! Omdat ik graag in lotus wil komen en met mijn hypermobiele enkels dit bijna onmogelijk blijkt zonder pijn (practice, practice, practice!) Heeft dit nou mijn trainen van de afgelopen weken ongedaan gemaakt? Onderzoek hiernaar laat me met vrij lege handen achter. Hardlopers die yoga zijn gaan beoefenen spreken er vol lof over, maar andersom ben ik nog nauwelijks tegengekomen. Welke yogi is gaan rennen en is hier positief over?

Yoga en hardlopen samen?

Tot dusver kan ik enkel afgaan op mijn eigen ervaring en die is niet heel positief. Vanavond ga ik proberen deze spanning uit mijn heupen te stretchen en te kijken of ik nog net zover kan stretchen als vóór mijn hardloopavontuur. Maar ik ben bang dat hardlopen zorgt voor korte spieren terwijl yoga juist lange spieren en flexibiliteit probeert te bewerkstelligen. Kan dit samengaan? Ik heb geen idee. Als ik vijf keer in de week train om mijn heupen flexibel te krijgen en ik loop deze flexibiliteit er in 2 keer hardlopen weer uit, dan heeft het in mijn ogen niet veel zin want dan kom ik niet vooruit met mijn persoonlijke practice.

Dus lopen en yoga? Ik weet het niet.

Als hardloper kan yoga je zeker helpen, maar of hardlopen je kan helpen als yogi, daar ben ik sceptisch over. De tijd zal het uitwijzen. Ik zal het onderzoek voor jullie voortzetten en een update schrijven!

Wat denk jij? Kun je als yogi zomaar beginnen met hardlopen? Of is andersom een beter uitgangspunt?

Lees ook mijn vervolgpost over hardlopen en yoga!

Bewaren

Facebooktwitterpinterest