Hardlopen

Eerder schreef ik over yoga en hardlopen. En dat ik niet zeker wist of deze twee wel hand in hand konden gaan als je yogi bent en gaat hardlopen. Het lijkt een tegenstelling voor je spieren.

Máár…

Ik heb een voordeel gevonden

Zonder dat ik het me realiseerde, tot ik zaterdag op de mat stond bij BodyBalance (lees hier mijn post over Body Balance.) Vaak als ik vanuit forward fold naar Tadasana inadem, kom ik lucht tekort. Net bij het laatste stukje omhoog voel ik dat ik geen lucht meer kan persen in mijn longen. Of ik te vroeg begin te ademen of door de pose te weinig ruimte heb of diep in te ademen weet ik niet, maar feit blijft dat het niet lukt. Bij mij wordt dat dan direct een ‘ding’. Hoewel ik het irritant vind en er enorm van kan balen, loslaten lukt dan niet meer en elke keer als ik de houding herhaal loop ik ertegenaan.

Dat heb ik overigens niet alleen met deze combinatie, maar ook als ik in lotus moet komen of als ik tree pose met rechts moet doen en mijn been maar niet op mijn bovenbeen wil blijven plakken. What’s with that body? Waarom is links geen probleem en doe je bij rechts zo moeilijk?

Longinhoud vergroten

Zaterdag stond ik dus op mijn mat en deed ik als altijd de zonnegroet enthousiast mee. Pas toen ik thuis was en nadacht over mijn training besefte ik me dat ik geen frustratie had gevoeld bij de overgang naar Tadasana. Alsof ik meer lucht in mijn longen kon krijgen, alsof mijn longinhoud vergroot was. En daar vind je het voordeel van hardlopen. Bij intensief sporten vergroot je als vanzelf je longinhoud. Over hardlopen en longinhoud kun je iets lezen op runnersweb of runnersworld, Google anders eens Lung Capacity Runners en je zult zien dat er genoeg over te lezen valt.

Ja, ik geef toe dat mijn twee keer hardlopen misschien niet direct een verschil zullen maken in longinhoud. Toch heb ik het idee dat het diep en gecontroleerd inademen bij hardlopen zeker te gebruiken is bij yoga. Zoals ik ook geloof dat het andersom ook werkt. Ujjayi ademahling is voor mij bij het hardlopen echt heerlijk!

Met je neus in de wind

Dus eergisteren heb ik toch mijn veters weer gestrikt en ben ik weer gaan rennen (wel gevolgd door een hele lange hip opener sessie gisteren, als tegenbeweging voor mijn spieren en pezen.) Voor mijn longen, voor mijn conditie en omdat het lekker is om met je neus in de wind te lopen. Wie weet krijg ik de smaak te pakken.

Heb jij de smaak al te pakken? Of is hardlopen toch echt niet jouw cup of tea?

Bewaren

Facebooktwitterpinterest

Positive Me. Over yoga, goodfood, mind en body!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
24 ⁄ 12 =


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X