In films zie je altijd alle monniken in een perfecte Lotushouding bidden. Ja zelfs Julia Roberts zit in Eat, Pray, Love in een mooie Lotus te glimlachen op Bali. Iedereen doet het schijnbaar. Wait, what? Iedereen? Nee dus. Ik doe het niet.

Mijn rechterbeen steekt altijd mijlenver naar boven als ik poog in een soort van Lotus te vouwen.

Persoonlijk vind ik Padmasana één van de moeilijkste poses in de yoga. Het vereist een enorme openheid in de heupen en flexibiliteit in de enkels en knieën die de meeste mensen toch niet van nature bezitten. In landen waar veel op de grond wordt gezeten is dit geen probleem, hier zijn ze de zitpositie gewend. Maar wij, die de hele dag met onze billen op zachte stoelen gezeten zijn, kunnen met moeite in kleermakerszit komen, laat staan dat we de openheid hebben om in Lotus te gaan zitten!

Als ik heel eerlijk ben (en wat vind ik het irritant om te moeten toegeven) ik kan nog niet eens in een halve lotus komen. Door hypermobiele enkels gaat dit zo’n pijn doen in mijn enkelgewrichten dat ik na een paar seconden in Lotus mijn meerdere moet bekennen. Soms vraag ik me af of ik er ooit comfortabel in zal komen. Als ik forceer voel ik naast mijn enkels ook nog eens de knie aan mijn rechterkant trekken.

De pose vraagt heel veel van je lichaam.

Padmasana komt van het woord Padma, wat lotus betekent. Je zit dan ook een beetje in de vorm van een lotusbloem als je je silhouet bekijkt. Het is een zeer gevorderde pose en je moet heel voorzichtig zijn met deze asana. Het is een houding die veel vergt van je heupen maar ook zeker van je enkels en knieën, op blessures aan deze gebieden zit je echt niet te wachten. Zorg goed voor je knieën, als je deze kapot maakt, krijg je de functionaliteit nooit meer terug.

Wees zuinig op je lichaam!

Forceer dus zeker Padmasana niet en zorg ervoor dat je de pose niet te lang vasthoud als je net begint. Probeer eerst eens half Lotus aan beide kanten goed vast te houden. Als je oefent, denk er dan aan dat je beide kanten afwisselt en dat je niet steeds hetzelfde been boven hebt. Natuurlijk heb je voorkeur, maar je wilt uiteindelijk flexibiliteit aan beide kanten!

Hoe kom je veilig in volledige lotus?

Wat je kunt doen om je knieën te beschermen, is gewoon gaan zitten in Dandasana, je rug mooi recht en je benen uitgestrekt. Nu neem je je rechterbeen en je zet de voet op de grond naast je bovenbeen. Vanaf hier buig je je been opzij, zorg ervoor dat je knie en enkel op 1 lijn blijven dat je je voet flext (ter bescherming van je knie.)
Nu kun je je voet zo dicht mogelijk bij de vouw van je linkerheup leggen. Trek niet aan je knie maar wees zacht voor je lichaam. Ondersteun je knie met je hand zodat deze op de hoogte van je enkel blijft en leg je voet zachtjes neer.
Je linkerbeen buig je langzaam, leg eerst weer de knie en enkel op 1 lijn en flex je voet. Ondersteun je knie met je hand zodat deze op 1 lijn blijft. Als je de flexibiliteit hebt, kun je nu je linkervoet in de rechtervouw van je heup leggen. Als je zachtjes je knieën laat zakken zit je in volle lotus. Lukt dat niet, dan kun je ook gewoon je voet instoppen om in halve lotus te komen.

Wissel de volgende keer je voeten af zodat je andere voet boven zit.

Wat belangrijk is, is dat je vooral niet forceert en trekt aan je lichaam. Alle buigingen en strekkingen moeten zachtjes gaan. Als het niet lukt zonder te trekken ben je er gewoon nog niet klaar voor en zul je moet trainen. Forceren kan voor grote problemen zorgen en brengt mogelijk je practice in de toekomst in gevaar.

Oefenen?
Een paar goede heupopeners voor Padmasana zijn bijvoorbeeld:
Baddha Konasana – Kino Yoga Youtube
Preparing for Lotus – Yoga Practice Video’s
Hip openers – Fightmaster Yoga (of neem de hip opener video in deze post.)

Zolang ik nog moeite heb met gekruiste enkels, ga ik nog niet voor de volle (of halve) Padmasana!

Jij wel?

Update

Het is nu januari 2016 en het lukt me om comfortabel in lotus te zitten met links boven en sinds gisteren kan ik het even volhouden met rechts boven! Victory! Maanden van hip openers zijn dus absoluut nuttig als je naar padmasana toewerkt!

Bewaren

Facebooktwitterpinterest