Regen, sneeuw, kou! Ja we kennen het allemaal, je zit lekker op de bank, buiten is het guur en het laatste waar jij nu zin in hebt is te gaan trainen! Je wilt absoluut niet naar buiten om wat hard te lopen, jezelf op de fiets naar de sportschool zetten is ook te veel gevraagd en eigenlijk voel je er ook niets voor om nu je mat in de woonkamer uit te rollen en wat zonnegroeten te doen. Je zit in een practice dip! Toch kun je een hoop winnen als je jezelf kunt overhalen om te gaan sporten.

1.) Bewegen doet je hersenen goed!

In de bijlage van het NRC dit weekend las ik een interview met Erik Scherder. (In dit artikel op De Hersenen, kun je bijna hetzelfde lezen.) Hij pleit hierin voor meer beweging. Minstens een half uur per dag, minimaal vijf keer per week matig intensief bewegen. Dus zelfs al fietsen naar je werk of een avondwandeling kan dit bewerkstelligen! Volgens Scherder krijg je door beweging meer prikkels, hierdoor ontstaat er meer grijze stof in je hersenen. Hier wordt informatie verwerkt en worden signalen doorgegeven, hiervoor geldt, hoe meer grijze stof, hoe beter!

Beweging verbetert de bloedcirculatie in je brein, dit helpt bij angst, depressie en stress.

2.) Van bewegen word je gelukkig

Zoals bij punt 1 al even werd aangehaald, beweging helpt tegen angst, depressie en stress. Niet voor niets bestaat er tegenwoordig running therapy. Aan de ene kant zorg je ervoor dat je met het rennen alle stress uit je lichaam rent. Door lichaamsbeweging kun je het vecht-of-vlucht-systeem, wat geactiveerd wordt bij een paniekaanval tot rust brengen. Je vlucht als het ware, dus de verhoogde waarden adrenaline en cortisol worden gebruikt, je verlaagt je bloedruk en je hartslag en je spierspanning wordt ingezet.

Na het hardlopen zul je merken dat je lichaam zich meer kan ontspannen.

Daarnaast zorgt beweging voor het vrijkomen van endorfine, een lichaamseigen geluksmaker. Dus hup, eruit met de stress en erin met het geluk!

3.) Door in beweging te komen werk je aan je lichaam

En dat is goed voor je zelfbeeld en je eigenwaarde. Je goed voelen en er goed uitzien is belangrijk voor mensen. We ontlenen een groot deel van ons zelfbeeld aan de buitenkant.

Door te sporten werk je zelf actief aan dit aspect van je eigenwaarde.

Dus de volgende keer dat je op de bank zit en klaar bent om een reuzenzak chips open te trekken, denk dan even aan je lieve lijf en kies ervoor om je spiermassa en conditie op peil te houden.

4.) Je geeft ziektes geen kans!

Zeker buiten bewegen maakt je immuunsysteem sterk! Je maakt op die manier vitamine D aan, dit is belangrijk bij celgroei en celdeling en speelt een grote rol in je immuunsysteem. Maar ook de stoffen die vrijkomen als je beweegt helpen mee je afweersysteem gezond en sterk te houden.

Bewegen dus om die nare verkoudheidjes buiten de deur te houden!

practice dip

5.) Je traint ook je geest

In sport kom je erachter wat je echt kunt. Je denkt dat je die laatste 2 minuten echt niet meer kunt joggen, dat je die warrior II echt niet nog twee ademhalingen kunt volhouden en dat je nooit beide benen in de lucht zult tillen in Sirsasana. En toch lukt het weer. Toch heb je die twee minuten volgemaakt, op wilskracht. Die twee ademhalingen perste je eruit ondanks die brandende benen en op een dag stegen ineens beide benen op in hoofdstand.

Door het uiterste van je lichaam te vragen (houd het veilig en ga nooit té ver!) bouw je je uithoudingsvermogen op en leer je doelen te stellen en hier consequent naartoe te werken.

Lees bijvoorbeeld over mijn Padmasana avontuur. Ik kan dit nog steeds niet, maar niets weerhoudt me ervan om er niet naartoe te werken. Op een dag zal ik het kunnen. Als ik die King Pigeon nog maar iets langer vasthoud of mijn knie in Tree Pose nog verder naar buiten duw, komt de dag vanzelf.

Maak je geest sterk, train je wilskracht en uithoudingsvermogen, kom van de bank en beweeg!

Meer lezen?
Asics-runners high.
Laat je hersenen niet zitten – Erik Scherder
Running therapie
Vitamine D
NISB 30 minuten bewegen 

Bewaren

Facebooktwitterpinterest