Yogastijl: Ashtanga – Het achtvoudige pad

Yogastijl Ashtanga

Een yogastijl die mij persoonlijk heel erg aanspreekt is Ashtanga yoga. Ik maakte hiermee kennis toen ik op instagram het account van Kino Macgregor begon te volgen. Kino vind ik geweldig en zij is zo’n beetje de bekendste beoefenaar van Ashtanga.

Mijn eerste les

Mijn eerste Ashtanga les was de les van Lesley Fightmaster via Youtube, ik vond het zwaar! Zoveel Chaturanga’s waren mijn schouders niet gewend en ik begon door mijn armen te zakken tegen het einde van de video. Toen op het allerlaatst Sirsasana (hoofdstand met handen achter het hoofd) gedaan werd, was ik om. Het lukte me om mijn benen van de grond te krijgen en het euforische gevoel wat ik kreeg van deze handeling kreeg me in zijn greep! Alle mooie sierlijke houdingen van Ashtanga wilde ik leren! Inmiddels weet ik dat de basis eerst in orde moet zijn, dus sterke core, sterke schouders, kracht in de benen. Wil je dat leren, dan zul je toch echt moeten beginnen met de normale poses en niet direct in alle moeilijke poses moeten springen.

Ashtangaseries

Ashtanga is een yogastijl die voorschrijft welke oefeningen je doet en in welke volgorde. Deze voorschriften worden series genoemd. Er zijn in totaal zes series. Deze heten toepasselijk Primary series, Secundairy series, Third, Fourth, Fifth en Sixth series, maar soms heten ze ook Primary, Intermediate en Advanced A, B, C en D. De volgorde is altijd hetzelfde. Ook begin en einde zijn hetzelfde.

Openingmantra

Je begint met het opzeggen van een mantra in het sanskriet, dit doe je om de leraren en het gedachtegoed van Ashtanga te eren.
Om
Vande Gurunam Charanaravinde
Sandarshita Svatma Sukava Bodhe
Nih Sreyase Jangalikayamane
Samsara Halahala Mohashantyai
Abahu Purushakaram
Shankhacakrsi Dharinam
Sahasra Sirasam Svetam
Pranamami Patanjalim
Om

De vaste serie

Daarna volgt Surya Namaskara A en B, dit is de zonnegroet. Het is in Ashtanga de bedoeling dat je je focust op je ademhaling (Ujjayi), je aandachtspunt met je ogen (Dristi) en interne energie (Bandha’s.) Dit bewerkstelligt de zonnegroet voor je. Deze wordt gevolgd door een aantal Fundamental poses, waarna de serie begint. Om de serie te eindigen voer je de asana’s van de Finishing Sequence uit, je eindigt altijd in Savasana (lijkpose.)

Eindmantra

Hierna eindig met je een mantra in sanskriet om nogmaals te eren.

Om
Svasthi Praja Bhyaha Pari Pala Yantam
Nya Yena Margena Mahim Mahishaha
Go Brahmanebhyaha Shubamastu Nityam
Lokah Samastah Sukhino Bhavantu
Om Shanti Shanti Shantihi

Achtvoudig pad

Ashtanga betekent eigenlijk het achtvoudige pad. Naast het beoefenen van de Asana’s in deze yoga zijn nog 7 elementen van belang. In totaal beoefen je: zelfbeheersing, zuivering en leer, fysieke activiteit (yoga), ademhaling, zintuigen, concentratie, meditatie, contemplatie. Eigenlijk gaat dit dus om meer dan je lichaam, maar is het een integrale benadering voor het menszijn. Er wordt dan ook wel gezegd dat je uiteindelijk tot verlichting zult komen.

Voor meer informatie over Ashtanga kun je hier kijken:
Wikipedia
Ashtanga.com
Ashtanga yoga info
Elephant journal over de opening chant
Elephant journal over de closing chant

Bewaren

Facebooktwitterpinterest

Positive Me. Over yoga, goodfood, mind en body!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
10 × 13 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X