Back to home
in Body & Mind

Meditatiestijlen

  • 3 september 2015
  • By Alyssa - Positive Me
  • 0 Comments
Meditatiestijlen

Laatst verzandde ik in een discussie over meditatie. Tegen een vriendin waarmee ik meditatieplannen had gemaakt (samen een cursus doen) zei ik dat ik was begonnen met thuis mediteren. Gewoon ik alleen, in een soort van lotushouding (ik heb zo’n moeite met de lotus, zelfs half kom ik niet in), met een kaarsje en veel stilte. Ogen dicht, op zoek naar de rust in mezelf. Ze keek me raar aan en gaf aan dat dat een verkeerde manier van mediteren was, Van wat zij ervan wist, moest je juist niet met je ogen dicht zitten, maar juist ogen open en je concentreren op je ademhaling met alles wat er om je heen is. Sommige mensen doen het zelfs in de rij bij de kassa!

Wat is mediteren?

Toegegeven, ik schrok wel een beetje. Het voelt voor mij heel goed om op zoek te gaan naar de ruimte in mij waar niets is. Deze plek is voor iedereen anders. Er is niets, er is alleen een lichaam en een ademhaling. Natuurlijk komen er gedachten langs waaien, maar die berg ik op in een soort diaschuiver. Ik zie ze, ik pak ze en ik berg ze op. Dat lukt niet altijd even goed, maar hoe meer ik oefen, hoe langer ik in de zwarte ruimte kan verblijven zonder af te dwalen. Is dat dan niet goed? Doe ik het fout?

Internet is mijn beste vriend in deze zaken en na wat googlen kom ik gauw uit op verschillende vormen van meditatie. Wikipedia leert dat je kunt mediteren op veel manieren.

Contemplatiemeditatie

De beschouwing van een van tekst of gebeurtenis, vooral in het christendom veel gebruikt voor verinnerlijking van deze beschouwingen. Tegenwoordig betekent dit vooral het diep nadenken over fundamentele onderwerpen.

Concentratiemeditatie

De aandacht concentreren op een object, beeld of geluid (bijvoorbeeld ademhaling.) Met het onderscheid tussen objectgericht, waarbij je dus je aandacht op 1 ding richt, of objectvrij waarmee je je aandacht helemaal verslapt en geen verschil meer bestaat tussen omgeving en innerlijk.

Transcendente meditatie

De aandacht naar binnen richten om gedachtenactiviteit te overstijgen en hiermee in diepe ontspanning te raken.

Vipassana meditatie

Je geest trainen om gewaar te zijn van alles eromheen en het voorbij te laten gaan.

Ashtanga en meditatie

Kijkende naar de yogastroming die ik op dit moment veel beoefen, Ashtanga, komt de wrijving in de discussie naar boven. Ashtanga komt voort uit het achtvoudige yogapad uit de Yogasoetra’s van Patanjali. In de zevende stap staat beschreven hoe, onder andere, de aandacht van de geest wordt gefixeerd op één punt of object. In de meeste yogaklassen is dat object ademhaling. Want dat heb je altijd mee en dat is heel aardend. Ademen brengt je direct in je lichaam, om je ademhaling te voelen moet je wel je lichaam in. En die lijn trek ik thuis door. Lekker focussen op je adem.

In het nu

Tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor mindfulness, De westerse, niet-boeddistische broer van vipassana meditatie. In het hier en nu zijn, gewaar van alles, maar onaangedaan. Geen acht slaan op de veranderingen buiten jezelf en in jezelf, maar gewoon laten gaan. Ons begrip meditatie lijkt langzamerhand te versmelten met deze vorm van beoefening. Van mindfulness is wetenschappelijk bewezen dat het chronische pijnklachten kan doen afnemen en dat, in deze drukke tijden, mensen er echt gelukkiger van kunnen worden. Door de massale omarming van mindfulness zijn we de vorm van meditatie die erbij hoort ook gaan accepteren. En misschien wel gaan zien als dé manier van mediteren.

Ik denk dat meditatie persoonlijk is, wat voor jou werkt, werkt voor mij misschien niet.

Maar zolang het goed voelt en zolang het de lucht in je hoofd klaart, doe je toch iets goed!

Hoe mediteer jij? Bij welke vorm voel je je het best?

Bewaren

Facebooktwitterpinterest
By Alyssa - Positive Me, 3 september 2015 Positive Me. Over yoga, goodfood, mind en body!
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
22 ⁄ 11 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit the shop!
Subscribe to Me
About Me
Welkom op Positive Me! Een blog om je eraan te herinneren dat het leven mooi is! Yoga, positive mindset en gezond eten hebben mij geholpen bij het bouwen van mijn droomleven. Van het vallen in depressie na depressie naar een vrij en vol leven, dat heeft mijn zoektocht me gebracht. Met deze blog hoop ik je te kunnen helpen en inspireren om hetzelfde te doen! Of je nou wilt afvallen, beter in je vel wilt zitten of succesvol wilt worden, hier vind je alles wat je nodig hebt; artikelen, video's, recepten, work-out tips, mindfulness en veel persoonlijke verhalen. Om de beste versie van jezelf te worden. For a Positive YOU! Voor informatie over yogalessen die ik geef of workshops die ik verzorg kun je kijken op www.positiveyoga.nl. Vergeet niet te abonneren op Youtube, like op Facebook of een follow Instagram, daarmee support je mij om nog meer mooie content te maken!
Follow Me
Watch Me – Welcome To Positive Me
Positive Instagram
Watch Me – How I Do My Cheeks
BlogSociety
Watch Me – My hairless living secret exposed
Positive Instagram

@